نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
افسانه افسوس‌های یک کشتی‌گیر/ قهرمانی که به دو غول شکست‌ناپذیر دنیا در ثانیه‌های آخر باخت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مجتبی گلیج کشتی‌گیر بااخلاق، باشخصیت، پهلوان‌صفت و ۹۷ کیلویی کشورمان یکی از عجیب‌ترین نمونه‌ها در تاریخ کشتی ماست.

امشب فینال‌ وزن ۹۷ کیلو - که یک وزن المپیکی است - برگزار می‌شود. ما نماینده‌ای برای کسب مدال نداریم و سهمیه المپیک هم نگرفتیم تا امیدمان به مسابقات گزینشی پیش رو باشد.

ایران همیشه در این وزن مشکل داشته و بعد از طلای عباس جدیدی در تهران ۱۹۹۸ دیگر قهرمان جهان در این وزن نشده‌ایم. حتی علیرضا حیدری هم نتوانست قهرمانی را تکرار کند، اگرچه چندین مدال گرفت.

آخرین مدال ما در این وزن را همین مجتبی گلیج در ۲۰۲۱ نروژ گرفت. دلاور تنکابنی در اولین تجربه جهانی مقابل کایل اسنایدر (قهرمان جهان و المپیک) از آمریکا تا ۱۰ ثانیه به آخر کشتی جلو بود اما اشتباه کرد، خاک شد و کشتی را باخت تا به راحتی مدال طلا را با برنز عوض کند.

وقتی در قرعه کشی جهانی ۲۰۲۳ مشخص شد که گلیج در بازگشت دوباره به تیم ملی پس از یک سال وقفه، با کایل اسنایدر و عبدالرشید سعدالله اف همگروه شده است، همه قید مدال این وزن را زدند!

تانک روسها هم سال قبل به دلیل محرومیت کشورش در مسابقات جهانی غایب بود. بنابراین رنکینگ نداشت و از بخت بد قرعه در گروه قهرمان ما افتاد، همراه با قهرمان المپیک آمریکا!

تانک روس‌ها لقب عبدالرشید سعدالله اف است. پرافتخارترین کشتی‌گیر حال حاضر دنیا که دو طلای المپیک و ۵ طلای جهانی دارد! سعدالله اف در طی یک دهه فقط یک بار به اسنایدر باخته و تا دیشب دیگر از هیچ کشتی‌گیری شکست نخورده بود!

اما این سعدالله اف که روی تشک آمد، آشکارا از آمادگی به دور بود. به عبارت دیگر اگر قرار بود یک بار، در یک روز، یک قهرمان ما بتواند اسطوره کشتی روسیه را شکست بدهد، همین جا روی تشک‌های بلگراد بود.

مجتبی گلیج که آن کشتی خاطره انگیز را با اسنایدر داشت، تا ۵ ثانیه به پایان ۴-۲ از تانک روس‌ها جلو بود اما در یک لحظه دوباره تاریخ تکرار شد! دو سال قبل اسنایدر به پشت مجتبی پرید و این بار سعدالله اف تمام تجربه و توانش را خرج گارد باز گلیج کرد و با یک فن تو حلق شانه‌های قهرمان ما را به تشک دوخت...

بلافاصله بعد از کشتی خبر تلخی آمد که اسنایدر به تاج الدینف باخته، یعنی مجتبی می‌توانست راحت به فینال برود و طلا بگیرد!

اما خبر تلخ‌تر در نیمه نهایی بود، جایی که گلیج جنازه تانک روس‌ها را به مصاف تاج الدینف فرستاد! سعدالله فا حتی نمی‌توانست روی پاهایش بایستد. آنقدر بدنش به تحلیل رفته بود که مثل یک مبتدی ایستاد و انواع فنون را خورد و وقتی با ۹ امتیاز عقب بود، مصدوم شد و شاید امشب هم نتواند مدال برنز بگیرد...

در واقع گلیج روس‌ها را هم از یک مدال طلا محروم کرد! او جان و نفس عبدالرشید سعدالله اف را گرفت و این حسرت را برای ما به جا گذاشت که چه مدال مفتی از دست رفت...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ادریس IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    بعد از عباس جدیدی رضا یزدانی دوبار طلای جهان رو گرفت در همین وزن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی