نظرسنجی

به نظر شما آیا مدیران استقلال در این مقطع، برای این تیم سرمربی مطرح خارجی استخدام می کنند؟
ایوب العملود؛ مسافری از کازابلانکا
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خرید مراکشی گاریدو برای جانشینی دانیال اسماعیلی فر، فرد بعدی در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، است که در همین چند بازی اول فصل جای خود را در دل هواداران باز کرده است.

به گزارش خبرورزشی، ایوب العملود متولد ۸ آوریل ۱۹۹۴ ‏(۲۰ فروردین ۱۳۷۳) در ورززات، مراکش با قد ۱۷۸ متر دفاع راست این فصل پرسپولیس است که با شماره ۲۰ بازی می‌کند.

او یک‌بار در سال ۲۰۲۱ به تیم بزرگسالان فوتبال مراکش دعوت و یک بازی ملی دارد اما با حضور «اشرف حکیمی» مدافع راست سابق رئال و اینتر و حال حاضر پاریسن ژرمن و «نصیر مزراوی» دفاع راست سابق آژاکس که همراه تن هاگ به منچستریونایتد رفت، خیلی فرصت حضور در تیم ملی شیرهای صحرا را پیدا نمی‌کند.

وی با عقد قراردادی در تابستان ۱۴۰۳ به باشگاه پرسپولیس پیوست. او از اولین بازی لیگ ۲۴ فیکس پرسپولیس و در بازی با تراکتور در هفته دوم اولین گل خود را برای قرمزها به ثمر رساند که منجر به تساوی بازی بزرگ شد. او بازی با آلومینیوم را بدلیل مصدومیت از دست داد و با درخشش فرجی در دربی فعلا نیمکت نشین شده است.

ایوب فوتبال را از ۱۵ سالگی با تیم جوانان «رویال آرمی» در کشورش آغاز کرد. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ (۸۸-۹۲) پیراهن این تیم را به تن داشت و از ۱۹ سالگی وارد فهرست بزرگسالان شد.

ایوب ۵ سال از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۲-۱۳۹۷) برای تیم اصلی ارتش سلطنتی در لیگ حرفه ای مراکش (با نام لیگ دسته اول) بازی و جای پای خود را در فوتبال این کشور محکم کرد. در این فاصله او یک بار، یک نیم فصل بصورت قرضی در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ برای تیم شباب خنیفره بازی کرد.

اگرچه ایوب دو گل در ۱۳ بازی برای این تیم زد اما نتوانست مانع ناکامی تیم شود و به تیم اصلی اش برگشت. سرانجام او در تابستان ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) در سن ۲۴ سالگی باشگاه اولش را ترک و با قراردادی ۳ ساله راهی یکی از دو تیم بزرگ مراکش یعنی الوداد شد.

در فوتبال مراکش نیز مثل تمام دنیا دو تیم بزرگ و پرطرفدار وجود دارند که هرسال مدعیان اصلی قهرمانی در هر تورنمنت و بیشترین ملی پوش را دارند. پایتخت مراکش شهر «رباط» است و شاید این کشور تنها کشور در فوتبال دنیاست که هیچکدام از دو قطب اصلی فوتبالش در پایتخت نیستند!

«الوداد» و «راجا»، دو تیم بزرگ و محبوب مراکش هر دو در شهر بندری «کازابلانکا» فعالند و ایوب ترجیح داد فوتبالش را در الوداد دنبال کند. او شروعی درخشان در این تیم بزرگ داشت و در فصل گشایش لیگ قهرمانان آفریقا، العملود در پیروزی خانگی ۳–۰ در برابر تیم نیجریه‌ای انیمبا گل نخست تیمش را زد و آن‌ها را به نیمه‌نهایی رساند تا جای خود را در قلب هواداران این تیم باز کند.

درخشش ایوب در حدی بود که باشگاه قرارداد او را دو بار دیگر تمدید کرد و تا ژوییه ۲۰۲۴ که به تهران آمد، پیراهن همین تیم را به تن داشت. او تنها بازی خود را برای تیم ملی مراکش در ۸ ژوئن ۲۰۲۱ در یک بازی دوستانه مقابل غنا انجام داد. او بازی را در ترکیب اصلی آغاز کرد و پس از ۸۶ دقیقه در پیروزی ۱–۰ تعویض شد.

پس از آن نیز او بارها به تیم ملی دعوت اما با وجود دو رقیب قدرتمند فرصت بازی پیدا نکرد. به عنوان نمونه تا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ العملود در میان ۲۷ بازیکنی بود که ولید الرکراکی، سرمربی موفق و مشهور مراکش برای حضور در جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ انتخاب کرده بود.

ایوب با الوداد کازابلانکا ۳ قهرمانی لیگ دسته اول مراکش در فصول (۲۰۱۸-۲۰۱۹)، (۲۰۲۰-۲۰۲۱) و (۲۰۲۱-۲۰۲۲) و یک قهرمانی در   لیگ قهرمانان آفریقا (۲۱-۲۲) و دو نایب قهرمانی (۱۸-۱۹) و (۲۲-۲۳) به دست آورد. یک بار تا فینال جام تاج و تخت مراکش و یکبار هم بازنده فینال لیگ قهرمانان آفریقا شد.

ایوب العملود اولین خرید تیم فوتبال پرسپولیس در نقل و انتقالات تابستانی این فصل بود که با قراردادی یکساله به جمع پرسپولیس ها ملحق و برای اولین بار در اردوی ترکیه با این تیم تمرین کرد. العملود در الوداد شاگرد خوان کارلوس گاریدو بود و با معرفی این مربی اسپانیایی به پرسپولیس، راهی این تیم شد.

ایوب در پست دفاع راست به رامین رضاییان ترجیح داده شد و به عنوان جانشین دانیال اسماعیلی‌فر کار سختی برای جا افتادن در پرسپولیس داشت اما از همان بازی های دوستانه ترکیه آنقدر خوب بود که اعتماد همبازیان را جلب و با شروع لیگ نیز به کمک تیمش آمد. وی اولین بازیکن مراکشی تاریخ سرخپوشان شد که توانایی بازی در پست مدافع چپ را هم دارد اما در بازی اول برابر ذوب آهن نتوانست در این منطقه کارایی لازم را داشته باشد.

او بهترین دوران فوتبالش را در تیم الوداد سپری کرد و طی ۱۸۷ بازی در رقابت های مختلف برای این تیم، ۱۵ گل زد و ۲۰ گل ساخت. او در آخرین فصل حضور در لیگ مراکش (۲۳-۲۴) به عنوان یک دفاع راست ۳ گل زد و دو پاس گل داد.

او با قراردادی یکساله به پرسپولیس پیوسته که تمدید مجدد آن به توافق طرفین نیازمند است. اگرچه سایت ترانسفرمارکت، لزوماً قیمت واقعی بازیکن را درج نمی‌کند اما با توجه به آخرین پرداختی باشگاه سابق و سوابق بازیکن در فصل گذشته یک ارزش تقریبی برای او در نظر می‌گیرد.

در سایت مرجع ترانسفر مارکت قیمت ایوب العملود ۱.۲ میلیون یورو است. او تا اینجا در ۳۱۶ دقیقه بازی برای پرسپولیس در لیگ ۲۴ در ۵ بازی، یک گل زده و یک کارت زرد گرفته و اگر ضربه سر خطرناکش در دربی در چارچوب بود و از کنار دروازه حسینی بیرون نمی‌رفت، حالا یکی از بازیکنانی بود که در اولین دربی عمرش گل زده و با دو گل در کنار کنعانی زادگان بهترین گلزن پرسپولیس می‌شد!

ایوب فعلا به تنهایی در تهران زندگی می‌کند و با وجودی که به تیم ملی دعوت نشده اما در فیفادی راهی کشورش شد تا با خانواده دیدار کند. او در تهران ساکن آپارتمانی در منطقه چیتگر است که باشگاه برای عبدالکریم حسن اجاره کرد و با رفتن او حالا در اختیار ایوب است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما آیا مدیران استقلال در این مقطع، برای این تیم سرمربی مطرح خارجی استخدام می کنند؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

بازرگانی