رفع گرفتگی عضلات بعد از ورزش با این راهکار تاثیرگذار!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برخی از ورزشکاران مبتدی و شاید حرفه‌ای تجربه گرفتگی عضلات بعد از تمرین‌های ورزشی را گاهی اوقات تجربه می‌کنند. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند، هرچه درد عضلانی آن‌ها بعد از تمرین بیشتر باشد یعنی بهتر تمرین کرده‌اند!

اگر برای‌تان سوال شده برای گرفتگی بعد از عضلات ورزش چه باید کرد؟ باید گفت موثرترین راهکار برای رفع گرفتگی عضلات ماساژ درمانی است. همچنین روش‌های دیگری مانند انجام حرکات کششی سبک و استفاده از کمپرس سرد و گرم ازجمله راهکارهای کاربردی برای درمان گرفتگی عضلات هستند. چنانچه علاقه‌مند به چگونگی به‌کاربردن این راهکارها برای رفع اسپاسم عضلانی هستید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ماساژ درمانی؛ بهترین راه برای درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش

بهترین درمان گرفتگی عضلات ساق پا بعد از ورزش، ماساژ درمانی است. همچنین برای رفع سایر گرفتگی‌های عضلات بدن، می‌توان از ماساژ درمانی به‌همراه روغن یا بدون روغن استفاده کرد؛ استفاده از روغن هنگام ماساژ درمانی به کاهش التهاب و رفع کوفتگی بدن کمک می‌کند. بهترین ماساژها برای رفع گرفتگی عضلات، شامل ماساژ بافت عمیق، ریمیدال و ماساژ سوئدی است. در ادامه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ۳ ماساژ برای درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش می‌پردازیم:

  • ماساژ بافت عمیق: در این نوع ماساژ، متخصص با استفاده از فشارهای عمیق و متمرکز روی عضلات، گرفتگی و درد عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین تکنیک کشش در این نوع ماساژ به شل شدن عضلات کمک می‌کند.
  • ماساژ ریمیدیال: در این نوع ماساژ با استفاده از تکنیک‌های کششی، تنش عضلانی کاهش پیدا می‌کند. همچنین این نوع ماساژ جریان لنفاوی در بدن را افزایش می‌دهد تا مواد زائد از بدن دفع شوند. نتیجه افزایش جریان لنفاوی، درمان گرفتگی شدید عضلات بعد از ورزش است.
  • ماساژ سوئدی: این نوع ماساژ ملایم با افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به عضلات، به درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش کمک می‌کند.

اگر حوصله رفتن به جلسات ماساژ درمانی را ندارید،ی از موثرترین راه‌حل‌های گرفتگی عضلات بعد از ورزش، استفاده از دستگاه‌های ماساژ است. یکی از بهترین ماساژورهای موجود در بازار، دستگاه ماساژور تفنگی است؛ این دستگاه با داشتن ۶ سری مجزا برای ماساژ عضلات مختلف بدن و داشتن ۴ سطح شدت ماساژ، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان گرفتگی شدید عضلات ساق پا بعد از ورزش به شمار می‌رود.

ماساژ درمانی برای رفع گرفتگی ساق پا بعد از ورزش

معرفی سایر راهکارها برای رفع گرفتگی عضلات بعد از ورزش

علاوه‌بر ماساژ درمانی با کمک ماساژور یا صندلی‌های ماساژ مانند irest a100، روش‌های بسیاری برای درمان گرفتگی عضلات بعد از باشگاه و ورزش وجود دارد؛ این روش‌ها شامل انجام حرکات کششی سبک، استفاده از کمپرس سرد و گرم، هیدراته کردن بدن و مصرف پروتئین به مقدار کافی می‌شود. در ادامه به بررسی این روش‌های موثر برای درمان گرفتگی عضلات بدن بعد از ورزش می‌پردازیم.

انجام حرکات کششی سبک؛ درمان گرفتگی عضلات ران پا بعد از ورزش

با انجام حرکات کششی سبک، گردش خون و اکسیژن‌رسانی را در عضلات خود افزایش دهید تا گرفتگی ماهیچه‌های بدن کاهش پیدا کند. هنگام انجام حرکات کششی، عضلات بدن را بیش از حد نکشید؛ زیرا همین موضوع باعث تشدید گرفتگی عضلات می‌شود. برای جلوگیری از کشش بیش از حد عضلات، بهترین و کم‌عارضه‌ترین راهکار استفاده از صندلی‌های ماساژور است. به‌عنوان مثال ماساژور روتای که با پخش برنامه تلویزیونی جوکر، به صندلی ماساژور جوکر معروف شد، انتخابی مناسب برای رفع گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش است؛ زیرا از امکانات متعدد برای ماساژ گردن، پا و کمر برخوردار است.

با استفاده از کمپرس سرد و گرم، اسپاسم عضلانی را کاهش دهید

برای استفاده از کمپرس سرد یا گرم بین افراد اختلاف نظر وجود دارد؛ زیرا هریک از این کمپرس‌ها برای رفع گرفتگی عضلات مختلف استفاده می‌شوند. بهترین راهکار برای استفاده از کمپرس سرد یا گرم، مشورت کردن با پزشک متخصص یا فیزیوتراپ است. چنانچه پزشک استفاده از کمپرس سرد را تایید کرد، باید در ساعات اولیه آسیب هر ۲۰ دقیقه یک‌بار از کمپرس سرد در قسمت گرفتگی استفاده کنید؛ زیرا یخ به کاهش تورم و درد ناشی از گرفتگی عضلانی کمک می‌کند.

اگر پزشک برای گرفتگی عضلانی شما استفاده از کمپرس گرم را تایید کرد، علاوه‌بر به‌کارگیری کمپرس گرم، با آب گرم حمام کنید. حمام کردن با آب گرم به افزایش گردش خون بدن و دفع سموم از بدن کمک بسیاری می‌کند. چنانچه عضلات پا دچار گرفتگی شده‌اند برای رفع آن می‌توان پا را در مکانی بالاتر از سطح بدن قرار داد؛ این کار به بهبود گردش خون در پاها و رفع گرفتگی عضلانی کمک بسیاری می‌کند.

هیدراته کردن بدن؛ درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش

پزشکان دریافته‌اند که ارتباط مستقیمی بین افزایش درد عضلانی و از دست دادن آب بدن وجود دارد. در واقع با مصرف آب، مواد زائد از بدن شخص دفع می‌شوند؛ زیرا هنگام آسیب به عضلات، سموم و مواد زائد آزاد می‌شوند که نتیجه آن افزایش درد در عضلات بدن است. باتوجه‌به اینکه کلیه‌ها و کبد مسئول سم‌زدایی بدن از سموم هستند؛ در نتیجه هیدراته نگه‌داشتن بدن باعث بهبود فرایند سم‌زدایی در کبد و کلیه‌ها می‌شود.

مصرف پروتئین کافی به بهبود گرفتگی عضلات بعد از ورزش کمک می‌کند

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای حفظ سلامت ماهیچه‌ها پروتئین است؛ به‌همین دلیل بسیاری از مربی‌های ورزشی تاکید می‌کنند، بعد از انجام ورزش پروتئین مصرف کنید. در واقع با مصرف پروتئین پس از باشگاه، به عضله‌سازی خود کمک می‌کنید. شیر، تخم مرغ، مرغ و ماهی از بهترین منابع غذایی برای دریافت پروتئین هستند؛ بنابراین هنگام گرفتگی عضلانی چک کنید که آیا وعده‌های غذایی شما میزان پروتئین دریافتی کافی را دارد؟

به‌طورکلی ورزشکاران حرفه‌ای به ازای هر یک کیلوگرم از وزن خود باید ۱.۲ الی ۲ گرم پروتئین در طول روز دریافت کنند. همچنین افرادی که به‌طورمرتب ورزش می‌کنند و وزنی حدود ۷۰ کیلوگرم دارند؛ بدنشان به ۹.۵ تا ۱.۳ گرم پروتئین برای حفظ سلامت عضله‌ها نیاز دارد.

مصرف پروتئین برای درمان گرفتگی شدید عضلات پا بعد از ورزش

با استفاده از دستگاه‌های ماساژور، دیگر خبری از اسپاسم عضلانی بعد از ورزش نیست!

بسیاری از افراد بعد از تمرین‌های ورزشی دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند و برای پاسخ به سوال «برای رفع گرفتگی عضلات بعد از ورزش چه کنیم؟» دنبال راه حل هستند؛ بهترین راهکار برای درمان اسپاسم درمان عضلات ماساژ درمانی است. همچنین روش‌های دیگری مانند هیدراته نگه‌داشتن بدن، مصرف پروتئین کافی، انجام حرکات کششی سبک و استفاده از کمپرس سرد و گرم باعث بهبود اسپاسم عضلات می‌شود.

درصورتی‌که به متخصص ماساژ دسترسی نداشته یا حوصله رفت‌وآمدهای طولانی برای دریافت ماساژ ندارید؛ بهترین راهکار جایگزین استفاده از صندلی‌های ماساژور باکیفیت و معتبر است. برای خرید بهترین صندلی‌های ماساژور از برند روتای و آیرست به فروشگاه مبل ماساژ مراجعه کنید. این فروشگاه با داشتن ۶ شعبه فعال در شهر تهران و فراهم کردن امکان خرید اقساطی ماساژورها تجربه خریدی بی‌نظیر را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی