نظرسنجی

مربی برتر هفته دوم لیگ برتر را شما انتخاب کنید
اسپانیا و آرژانتین؛ درس عبرت مدعیان بهترین نسل/ رکوردداران بی‌ادعا و مدعیان بی‌افتخار!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

این روزها بحث بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران کماکان سوژه است و بد نیست مدعیان این عنوان نگاهی به دو قهرمان یکشنبه شب بیندازند!

در یک اتفاق تاریخی و به فاصله چند ساعت، سه فینال بسیار مهم از شامگاه یکشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ تا بامداد دوشنبه برگزار شد. ابتدا در تنیس وینبلدون که حکم جام جهانی فوتبال را دارد، کارلوس آلکاراس اسپانیایی قهرمان شد تا به سلطه سال‌های اخیر جوکوویچ و نام‌های دیگر خاتمه دهد یک پیروزی برای جوانگرایی!

سپس اسپانیا در فینال یورو انگلستان را شکست داد. قبل از این مسابقه یامین یامال ستاره تازه ۱۷ ساله شده لاروخا آرزو کرده بود که در شب تولدش قهرمان اروپا شود تا بتواند در فینالیسمو مقابل آرژانتین بازی کند. مقابل مسی که اسطوره اوست و این روزها عکس‌های کودکی‌اش کنار مسی حسابی خبرساز شده است.

اما ساعتی بعد آرژانتین هم در فینال کوپا کلمبیا را با یک گل برد و قهرمان شد. حالا همه منتظر فینالیسمو بین قهرمانان دو قاره مدعی فوتبال هستند اما قبل از آن هم تفاقی بزرگ رخ داده که خیلی به درد فوتبال ما می‌خورد.

تا پیش از مسابقات امسال یورو و کوپا، در اروپا آلمان و اسپانیا با سه عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم‌ها بودند. اسپانیا در خاک آلمان جام چهارم را هم گرفت تا به تنهایی پرافتخارترین تیم قاره اروپا لقب گیرد.

در کوپا هم مشابه همین اتفاق رخ داد. آرژانتین و اروگوئه هر کدام با ۱۵ عنوان قهرمانی رکورددار قدیمی‌ترین تورنمنت ملی در جهان بودند و آرژانتین با این عنوان قهرمانی توانست با ۱۶ جام به تنهایی پرافتخارترین تیم قاره آمریکا لقب گیرد.

یعنی به فاصله چند ساعت رکورد چند دهه‌ای دو قاره مدعی فوتبال شکست اما این همه ماجرا نیست. هر دو تیم صاحب افتخارات بیشماری در تاریخ خود هستند و قهرمان جام جهانی هم شده‌اند اما نسل‌های فعلی این دو تیم هرگز مدعی بهترین نسل نشده اند!

قدرتمندترین تیم‌های ملی همه ادوار دو تیمی هستند که بهترین درس برای ما شده اند. اسپانیا و آرژانتین، تنها تیم های تاریخ فوتبال هستند که در سه تورنمنت معتبر ملی پیاپی، موفق به کسب قهرمانی می‌شوند:
اسپانیا: یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰، یورو ۲۰۱۲
آرژانتین: کوپا آمریکا ۲۰۲۱، جام جهانی ۲۰۲۲، کوپا آمریکا ۲۰۲۴

می‌بینید که این دو تیم با این حجم از افتخارات و رکوردها هرگز ادعای بهترین نسل تاریخ فوتبال خود را ندارند. کم نیستند کسانی که مسی را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند و او با ۴۵ جام پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ هم شد اما ببینید که هرگاه از مارادونا صحبت می‌کند، چه احترامی در کلام او وجود دارد.

خود یامال هم در مورد مسی با همین لحن صحبت می‌کند. در آرژانتین و اسپانیا هرگز کسی به خود اجازه نمی‌دهد که به صرف این رکوردها و افتخارات تیم و نسل خود را بهترین تاریخ بداند اما ببینید که در ایران چقدر راحت از این جملات و معانی بزرگ استفاده می‌کنند، آن هم بدون داشتن حتی یک جام یا افتخار!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

مربی برتر هفته دوم لیگ برتر را شما انتخاب کنید

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی