آشنایی با بیگ‌سیکسِ لیگ برتر انگلیس در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

امشب سوت آغاز فصل جدید لیگ برتر انگلیس به صدا درخواهد آمد و منچسترسیتی که در پی چهارمین قهرمانی متوالی است، کارش را با نبرد مقابل برنلی شروع خواهد کرد.

فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ لیگ برتر انگلیس از جمعه شب شروع خواهد شد و از همان شب اول هیجان را با تمام وجود حس خواهیم کرد، چرا که منچسترسیتی قهرمان فصل قبل به مصاف برنلی قهرمان لیگ چمپیونشیپ خواهد رفت. و نکته جالب و جذاب در دیدار ابتدایی رویارویی پپ گواردیولا با کاپیتان پیشین تیمش ونسان کمپانی است.

حالا که در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر تقریباً تیم‌ها شکل گرفته‌اند و اکثر بازیکنانی که قرار بود بیایند یا بروند تکلیف‌شان مشخص شده، مروری خواهیم داشت بر شرایط بیگ‌سیکس. فصل جدیدی که به نظر می‌رسد در آن علاوه بر منچسترسیتی و آرسنال که در کورس قهرمانی فصل پیش بودند، لیورپول و منچستریونایتد هم با تغییراتی که داشته‌اند می‌توانند مدعی باشند.

منچسترسیتی

پس از هت‌تریک قهرمانی و کسب سه‌گانه در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲، حالا پپ گواردیولا به دنبال تثبیت موقعیت تیمش است. همیشه می‌گویند حفظ قهرمانی از کسب آن دشوارتر است. سیتی هم می‌خواهد برای چهارمین فصل متوالی یک جام تکراری به افتخاراتش اضافه کند. اگرچه حالا دیگر با موفقیت‌ها و اوج‌گیری فصل گذشته، کمی لغزش هم باعث انتقاد از سیتیزن‌ها خواهد شد. این فصل را هم مثل فصل گذشته با ناکامی در جام خیریه آغاز خواهند کرد.

ستاره
ارلینگ هالند که فصل پیش نشان داد نیازی برای جا انداختن خودش در ترکیب منچسترسیتی ندارد و آقای‌گل لیگ برتر شد. انتظار می‌رود او موفقیت‌ها و گلزنی‌هایش را این فصل هم ادامه بدهد. کوین دی‌بروینه هم که حالا یکی از باتجربه‌های آبی‌آسمانی‌های شهر منچستر و کاپیتان اول تیم شده، در خط میانی با جدایی ایلکای گوندوغان نقش پررنگ‌تری خواهد داشت. اگرچه جک گریلیش هم خودش را از زیر فشار رها کرده و فصل خوبی داشت. 

نیروی جدید
دو خرید مهم که هردو از آکادمی دیناموزاگرب می‌آیند. عملکرد متئو کواچیچ در چلسی به شکلی نبود که تصور کنیم گزینه جانشینی ایلکای گوندوغان است، اما ظاهراً پپ علاقه زیادی به او دارد. اما یوشکو گواردیول که الان گران‌ترین مدافع تاریخ هم به شمار می‌رود یکی از مهم‌ترین بازیکنان لیگ برتر خواهد شد. او در ۲۱ سالگی مثل یک بازیکن باتجربه کار می‌کند.

پیش‌بینی
چهارمین قهرمانی متوالی برای منچسترسیتی دور از دسترس نیست، اما برای رسیدن به این افتخار از فصل قبل هم کارشان دشوارتر است، چرا که رقبا همگی تلاش کرده‌اند نقاط ضعف‌شان را پوشش دهند.

منچسترسیتی

آرسنال

فصل قبل یکی از عجیب‌ترین فصل‌های لیگ برتری توپچی‌های لندن بود. امید نداشتند، امیدوار شدند و در نهایت در حسرت قهرمانی لیگ را تمام کردند. میکل آرتتا حالا مناسب‌ترین سرمربی در دوران پساونگر شده و هواداران این تیم شمال لندنی امیدوارند به حسرت قهرمانی‌شان خاتمه دهد. تیمی که تقویت شده و انتظارها را با نمایش‌های فصل پیش بالاتر برده. اگرچه باید در بازی‌های بزرگ نتایج بهتری بگیرد تا مثل فصل پیش ناامیدانه کارش را تمام نکند.

ستاره
یکی از مزیت‌های آرسنال یک‌دست بودن این تیم است. کمتر ستاره‌ای با اختلاف نسبت به دیگران برجسته است. شاید در خط حمله بوکایو ساکا را بتوان بازیکنی تأثیرگذار دانست یا آرون رمزدیل درون دروازه که فصل پیش تعیین‌کننده بود. البته مارتین اودگارد در آرسنال احیا شد و حالا با بازوبند کاپیتانی و آمار گلزنی فوق‌العاده، نشان داده که رئال‌مادرید در از دست دادنش اشتباه کرده.

نیروی جدید
آرسنال سه خرید بسیار مهم داشت. توپچی‌ها تلاش بسیار زیادی کردند یکی از خاص‌ترین هافبک‌های این روزهای فوتبال انگلیس یعنی دکلان رایس را به خدمت بگیرند و سرانجام این اتفاق هم رخ داد. کای هاورتس هم در انتقالی شوکه‌کننده چلسی را ترک کرد تا به تیم همشهری برود. آرسنال این بازیکن مهم را از یکی از رقبا به خدمت گرفته است. یورین تیمبر هم که از آژاکس آمده در پیش‌فصل ارزش خودش را نشان داد.

پیش‌بینی
با توجه به تغییرات مهم و مهره‌های ارزشمندی که آرسنال کسب کرده، به نظر می‌رسد این تیم مدعی قهرمانی باشد ولی هنوز آنقدر کامل نیستند که بگوییم رتبه‌ای بهتر از دومی یا سومی کسب خواهند کرد.

آرسنال

منچستریونایتد

یکی از پرچالش‌ترین باشگاه‌های فعلی دنیا منچستریونایتد است. اریک تن‌هاخ می‌دانست باید با خیلی چیزها در اولدترافورد مبارزه کند. از بیرون گذاشتن کریستیانو رونالدو شروع شد و به خانه‌تکانی در ادامه مسیر رسید. در هر صورت شیاطین‌سرخ با آن شرایطی که داشتند رتبه نسبتاً خوب سومی را کسب کردند. به نظر می‌آید انتظار موفقیت و کسب جام ایجاد شده و فصلی دشوارتر هم پیش‌روی‌شان خواهد بود.

ستاره
مارکوس رشفورد احیا شد و به نظر می‌رسد حالا بتوان گفت مهره کلیدی شیاطین‌سرخ است. برونو فرناندش هم که رسماً بازوبند را گرفت و حالا از باسابقه‌های یونایتد به شمار می‌رود. او از همان ابتدای حضورش در اولدترافورد بازیکنی تأثیرگذار بوده. لیساندرو مارتینس مدافع محبوب تن‌هاخ را هم می‌توان مهره مهمی در فاز دفاعی دانست. مهره‌های جدید این تیم هم بازیکنانی تعیین‌کننده خواهند بود.

نیروی جدید
منچستریونایتد برای جذب ستاره‌ها سختی کشید و مدت‌ها مذاکره کرد. از میسون مانت هافبک جوان چلسی گرفته تا آندره اونانا سنگربان اینتر و راسموس هویلون مهاجم آتالانتا. اما به نظر می‌آید این روند ارزش داشته چرا که همه این بازیکنان می‌توانند مهره‌های کلیدی و مهم شیاطین‌سرخ در فصل جدید باشند. مانت سابقه خوبی در لیگ برتر دارد، اما دو بازیکن دیگر تازه‌وارد هستند. شاید هویلون برای یونایتد مثل هالند در سیتی باشد.

پیش‌بینی
فصل قبل پیش‌بینی می‌شد ششم شوند، اما سوم شدند. حالا پیش‌بینی می‌کنیم که شیاطین‌سرخ همان رتبه سومی فص قبل را تکرار کنند و دست‌کم جواز حضور دوباره در لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست آورند.

منچستریونایتد


لیورپول

یورگن کلوپ و تیمش فصل کابوس‌واری را سپری کردند. تلخ‌تر این که همه تصور می‌کردند لیورپول تیمی باشد که منچسترسیتی را برای قهرمانی به چالش می‌کشد، اما آرسنال جای آن‌ها را گرفت. قرمزهای مرسی‌ساید این فصل حتی در لیگ قهرمانان هم حاضر نخواهند بود و باید در لیگ اروپا به میدان بروند. شاید سبک‌تر شدن مسابقات اروپایی در لیگ برتر به سود قرمزهای مرسی‌ساید باشد که حالا خون تازه‌ای هم به رگ‌های‌شان تزریق شده است.

ستاره
همیشه پای محمد صلاح در میان است! مهاجم مصری هنوز هم درخشان‌ترین ستاره آسمان آنفیلد است. اگرچه روی داروین نونیس و کودی خاکپو هم می‌شود حساب ویژه‌ای باز کرد. اگر تیاگو مصدوم نشود، مهره کلیدی و قدیمی دیگری برای قرمزهای مرسی‌ساید خواهد بود. اما دو نام بزرگ را فراموش نکنید؛ اولی آلیسون درون دروازه که نقطه اتکای لیورپول است و دیگری ویرجیل فان‌دایک که حالا کاپیتان اول تیم هم شده.

نیروی جدید
دو خرید بسیار مهم و برجسته، تغییر بزرگی در خط میانی لیورپول ایجاد کرده است. لیورپول حالا صاحب شماره ۸ و ۱۰ جدید است؛ دومینیک سوبوسلای و الکسیس مک‌آلیستر. ستاره‌های مجارستانی لایپزیش و آرژانتینی برایتون، مهره‌های محبوب کلوپ در نقل‌وانتقالات بودند. زیر ۱۰۰ میلیون پوند برای جذب این دو بازیکن هزینه شد تا جای جردن هندرسون، فابینیو و نبی کیتا را در خط میانی پر کنند.

پیش‌بینی
چهارم یا بالاتر؟ فعلاً می‌گوییم که لیورپول با تغییرات مثبتی که داشته می‌تواند به لیگ قهرمانان اروپا برگردد. شاید در هفته‌های آغازین فصل تیم کلوپ خودش را به عنوان مدعی قهرمانی مطرح کند.

لیورپول

تاتنهام

آزمون و خطا روی نیمکت تاتنهام ادامه دارد. حالا آنگه پوستکوگولوی استرالیایی آمده و نشان داده به دنبال تجملات و بازیکنان بزرگ نیست. شاید او برای فصل جدید هری کین را هم از دست بدهد، اما در هر صورت انتظار می‌رود اسپرز را به جمع ۴ تیم برساند. این تیم شمال لندنی با نسخه جدید معلوم نیست به دنبال چیست، اما هرچه هست، بعید است باز هم خبری از جام قهرمانی نباشد.

ستاره
هری کین در آستانه ترک اسپرز است و باید او را از لیست ستاره‌ها خط زد. حالا ریچارلیسون و هئونگ مین سون هستند که در خط حمله بار سنگین‌تری را به دوش خواهند کشید. کریستین رومرو در خط دفاعی تاتنهام مهره مهمی به شمار می‌رود و تجربه هوگو لوریس باز هم به کمک تاتنهام خواهد آمد. در خط میانی هم پیرامیل هویبیرگ فصل پیش عملکرد بسیار خوبی داشت. فراموش نکنید که ایوان پریشیچ همواره در لحظات حساس به کمک تیم‌هایش می‌آید.

نیروی جدید
جیمز مدیسون شکار بزرگی بود؛ بازیکنی که پیشنهادهای بزرگ‌تر از تاتنهام هم داشت اما ترجیح داد بعد از سقوط لسترسیتی پیراهن سفید را بپوشد. او احتمالاً خیلی زود در ترکیب تیم جدیدش جا می‌افتد. قرارداد قرضی پدرو پورو وینگر راست اسپانیایی هم با اسپرز دائمی شده و او در مدت زمان کوتاه نشان داد که بازیکن مناسب لندنی‌هاست. ماندن دیان کولوسوسکی هم خبر خوبی برای هواداران بود.

پیش‌بینی
فصل قبل هشتم شدند و فقط می‌توانیم بگوییم احتمالاً از آن رتبه پایین‌تر نخواهند رفت. شاید ششمی رتبه تیم آنگه پوستکوگلو در لیگ برتر انگلیس باشد.

تاتنهام


چلسی

متفاوت‌ترین تیمی که تاد بولی و شرکا می‌توانستند برای فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ ببندند، روانه مسابقات خواهد شد. آبی‌های لندن از جذب بازیکنان مطرح دست کشیدند و با برنامه تازه مائوریسیو پوچتینو پیش رفتند تا تیمی داشته باشند که انتظارها را کاهش دهد. با این حال شاید ستاره‌های تازه‌ای از چلسی به لیگ برتر معرفی شوند که تابه‌حال اسم‌شان را نشینده بودیم و فکر نمی‌کردیم در این تیم لندنی بازی کنند.

ستاره
میخایلو مودریک فصل قبل چندان وضعیت خوبی نداشت، اما شماره ۱۰ را گرفته و می‌تواند این فصل ستاره آبی‌های لندن باشد. رحیم استرلینگ هم حالا با کوله‌باری از تجربه در لیگ برتر و سابقه بازی در سیتی و لیورپول، از مهره‌های مهم چلسی به شمار می‌رود. انسو فرناندس که با درخشش در جام‌جهانی به چلسی پیوست هم حالا در لیگ برتر جا افتاده و از بازیکنان مهم این تیم به شمار می‌رود.

نیروی جدید
نیکولاس جکسون، کریستوفر انکونکو، آنجلو گابریل، لسلی اوگوچوکوو، اکسل دیاسی و روبرت سانچس، همگی بازیکنانی بودند که کمتر می‌شناختیم و حالا مهره جدید چلسی هستند. انکونکو مطرح‌ترین خرید جدید چلسی است که البته از بخت بدش در ابتدای کار مصدوم شده. اما درباره نیکولاس جکسون صحبت زیاد می‌شود و شاید این بازیکن سنگالی برگ برنده پوچ در فصل جدید باشد.

پیش‌بینی
چلسی با مهره‌های کم‌تجربه و جدیدش کار دشواری در این فصل خواهد داشت. احتمال این که بین ۴ تیم برتر قرار بگیرند زیاد نیست. شاید پنجمی رتبه مناسبی برای آبی‌های لندن باشد.

چلسی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سیدحسن خزایی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    باسلام انتظار میرفت از نیوکاسل هم مینوشتید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی