نظرسنجی

به نظر شما، سرمربی بعدی پرسپولیس ایرانی باشد، بهتر است یا خارجی؟؟
حسرت می‌خورم چرا مجیدی را به پرسپولیس نیاوردم/ به درویش گفتم کم مزخرف بگو، گفت حاجی من نوکرتم/ می‌خواستند پرسپولیس را به دسته سه بفرستند!
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه

مدیرعامل سابق پرسپولیس ناگفته‌هایی از خودش، علی پروین، غفوری‌فرد، شماره ۸ یاغی، علی دایی، کریم باقری، احمدرضا عابدزاده و حتی فرهاد مجیدی و کیروش را بازگو کرد.

از زمین‌های خاکی اختیاریه تا صندلی استانداری به اندازه یک کهکشان راه شیری فاصله است. فاصله‌ای که امیر عابدینی به‌سرعت برق و باد آن را پیمود تا یک چهره ویژه در ورزش و البته سیاست ایران باشد.

او که روزگاری در تیم کیان و سپس پرسپولیس با امثال حسن روشن و علی پروین هم‌پیاله بود و رفاقت داشت، در دوران مدیریت با غول‌هایی نشست و برخاست می‌کرد که پس از گذشت سه دهه وقتی نام آن‌ها را بر زبان می‌آوریم پشت‌مان می‌لرزد! مردی که در فوتبال و حتی سیاست کمتر کسی هماورد او بود و حریفش می‌شد. یک مدیر تکنوکرات و کارکشته که بازی را بلد بود و همین بلدبودن او را آرام‌آرام از صحنه مدیریت حذف کرد چرا که به قول خودش اینجا مدیران با علم انتخاب نمی‌شوند.

امیر عابدینی نزدیک به ۳ دهه در نوک قله فوتبال ایران حضور داشت و مطرح بود و به قول خودش فوتبال را روی انگشتش می‌چرخاند. مصاحبه مفصل چند ساعته با او سرشار از ناگفته‌هاست؛ از روزهای دور در زمین‌های خاکی و قهقهه‌های مستانه با علی پروین و حسن روشن تا روزهای مدیریت در فدراسیون فوتبال و پرسپولیس. ناگفته‌هایی از خودش، علی پروین، غفوری‌فرد، شماره ۸ یاغی، علی دایی، کریم باقری، احمدرضا عابدزاده و حتی فرهاد مجیدی و کیروش. خواندن این مصاحبه مرور روزهای بربادرفته فوتبال ایران است؛ روزهایی که عابدینی مدیرش بود و ستاره‌هایی با شماره‌های ۱، ۶، ۷، ۸ و ۱۰ در فوتبال ایران، آسیا و البته اروپا طنازی می‌کردند؛ روزهای تماشایی که مرورش تنها حسرت، افسوس و غبن را برای ما به همراه دارد. این مصاحبه را بخوانید و البته حسرت بخورید.

خیلی وقت بود که خبری از شما نداشتیم. مدتی هم خارج از ایران بودید ولی کلاً چرا کمتر در فوتبال حضور دارید؟

واقعیت این است که من وقتی کنار نیروهای جوان در هر بخشی هستم، دقایق خوبی را می‌گذرانم و این برایم لذت‌بخش است. آرزوی من این است که دغدغه‌های جوانان ما تمام شود، مشکلات‌شان حل شود و نگرانی‌های‌شان از بین برود. ما به آنها قول دادیم و نتوانستیم انجام بدهیم. این آدم را اذیت می‌کند. اگر من تنها کاری که می‌توانم کنم این است که بیایم و ساعتی را با بچه‌های جوان گپ بزنم، چرا نیایم؟ حالا ممکن است مخاطب شما از هر قشری مثل کارشناس باشد و نظر بدهد ولی من عاشق جوانان هستم و برای آنها حرف می‌زنم. خودم پیر هستم و نمی‌گویم دلم شکسته ولی غصه زیاد خورده‌ام. برای نسل موجود خیلی غصه می‌خورم. این نسل خیلی اذیت شد و آزار دید. ما وفای به عهد نکردیم. آرمان‌ها را زیر و رو کردیم و قداست‌ها را از بین بردیم. آستانه صبر مردم خیلی بلند بود ولی شکستیم. دیوار حاشا را هر روز بلندتر کردیم و دیوار باورها را ریختیم و متلاشی کردیم. باور مردم دیگر درست نیست و البته حق هم دارند. وقتی با شما حرف می‌زنم می‌خواهم درد دل کنم و هرچه در سینه‌ام است را بیرون بریزم. گاهی ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید که خب نیاید. من حرف آنها را نمی‌زنم و حرف دلم را می‌زنم. قرار نیست حرف دل من به مذاق خیلی‌ها خوش بیاید. امیدوارم بتوانم به سؤالات شما جواب بدهم. شما را هم جوان می‌دانم، هم خبره و نخبه در کارتان می‌شناسم و امیدوارم سؤالات به گونه‌ای باشد که بتوانم جواب بدهم.

ارتباط شما با فوتبال چطور و از کجا شکل گرفت؟ شما سیاسی بودید که وارد ورزش شدید یا برعکس؟

من باید یک مقدمه بگویم. شش ساله بودم که با توپ آشنا شدم. اولین توپی که دیدم اصلاً طوری بود که شما نمی‌توانستید با آن بازی کنید. توپ‌های سر فنتیل‌دار بود. از داخل پوسته چرمی بیرون می‌آمد و آن را گره می‌زدیم و روی آن بند بسته می‌شد. امان از وقتی گره چرمی روی پا می‌خورد. ما که کفش فوتبال نداشتیم و گیوه و گالش می‌پوشیدیم. هر کسی هم بگوید داشتم من می‌گویم دروغ می‌گوید. بعداً که کتانی ته سبز آمد ما افتخار می‌کردیم گیرمان آمده است. خدا عباس کهندانی و حسن نایب‌پور را رحمت کند. اینها ۱۸ ساله بودند و اولین کسانی محسوب می‌شدند که توپ را به محله ما آوردند.

کدام محله بودید؟

محله اختیاریه که آن زمان کلاً باغ بود. اکثر بومی‌های آنجا در باغ زندگی می‌کردند که البته برای خودشان نبود و بیشتر سرایدار بودند. باغ‌ها برای افراد ثروتمند بود و فصلی به آنجا می‌آمدند که مثل لواسان الان بود. خوش‌شانسی من این بود که وقتی به کلاس دوم دبستان رفتم، کاپیتان تیم دارایی غلامحسین نوریان معلم ورزش ما شد. کسی که عاشق فوتبال و یاد دادن آن به بچه‌ها بود. یک زمین خاکی بود که ما را به آنجا می‌برد. ۵ توپ خریده بود یا از تیم دارایی آورده بود و خودش آنها را باد می‌کرد. ایشان سال‌ها مربی من بود. وقتی پنجم دبستان بودم از بقیه بهتر بازی می‌کردم و عاشق توپ و فوتبال شدم. بعداً زمین فوتبال توسط بزرگان محل مثل خدابیامرز ناصر نوروزی درست شد. یک سروانی به‌نام عابدینی داشتیم که سرپرست تیم رهبر اختیاریه شد و اسم تیم به خاطر مصدق انتخاب شد. اختیاریه بازیکنان بزرگی را معرفی کرد که من تنه به آنها نمی‌توانم بزنم. علی جباری، حسن روشن، اکبر محمدی، سلیمی، مهدی دینورزاده و من آنجا بازی کردیم. مثل زمین چهارصد دستگاه و نازی‌آباد خیلی‌ها از این زمین مطرح شدند. زمین‌های محلی آن موقع بازیکن می‌ساخت. جلال طالبی اولین بار آمد بازی ما را دید و گفت من به تیم ملی می‌روم. من آرزو داشتم او را از نزدیک ببینم چه برسد به اینکه در پیکان همبازی شویم! یا مثلاً با اکبر افتخاری به تیم ملی برویم. چرخه فوتبال، من را در خودش غرق کرد ولی آن زمان دوست داشتم درس هم بخوانم. به تیم ملی نوجــــوانان و جــــوانان زمـــــــــــان رایکوف دعوت شدم. او ما را به تیم ملی هم برد. شش نفری که رایکوف با خودش از جوانان به تیم ملی برد به جز من، همه درخشیدند. غلامحسین مظلومی، ناصر حجازی، فریدون عسگرخانی، مودت و بعد حسن روشن به اینها اضافه شد.

به حسن روشن هم خیلی اعتقاد داشت...

وقتی من کاپیتان آموزشگاه‌های تهران بودم حسن روشن را به رایکوف معرفی کردم که به جوانان برود ولی رایکوف او را یک‌ضرب به تیم بزرگسالان برد. از بس که نابغه بود. عکس آن تیم را ببینید باورتان نمی‌شود. ناصر حجازی، منصور پورحیدری، جانملکی، هوشنگی، حسن روشن، مهدی حاج‌محمد، دانایی‌فرد و من آنجا بودیم و تیم عجیب و غریبی بود. با اختلاف در آموزشگاه‌های کشور اول شدیم. من توفیق پیدا کردم که کاپیتان تیم باشم.

پست شما چه بود؟

هافبک بازی می‌کردم. آن زمان خدا رایکوف را خیر بدهد که روش ۳-۳-۴ را به ایران آورد. ما ۴-۲-۴ بازی می‌کردیم و خیلی به هافبک‌ها فشار می‌آمد. بعد آن زمان مرحوم ابراهیم آشتیانی یاد داد که دفاع راست و چپ هم می‌توانند نفوذ کنند و تا محوطه جریمه حریف بیایند. مسعود معینی هم این را از رایکوف یاد گرفت که جلو بیاید و گل بزند. قبلاً مدافعان ایستا بودند و تخصص مهاجمان دور زدن دفاع روبه‌رو بود. در پرسپولیس آن زمان همایون بهزادی و حمید شیرزادگان بودند و وقتی آنها سن‌شان بالا رفت حسین کلانی آمد. ناظم گنجانپور خدا بیامرز چپ بازی می‌کرد و علی پروین سمت راست بود. این تیم راجرز باورنکردنی بود. در آن زمان راجرز ۳-۳-۴ را ادامه داد و ما نجات پیدا کردیم، چون با ۴-۲-۴ دوتا هافبک داغان می‌شدند. آن زمان هافبک‌ها ۸ کیلومتر می‌دویدند ولی برای مهاجمان ۳-۴ کیلومتر کافی بود. مصطفی عرب دفاع چپ تیم ملی و عقاب بود که خط سانتر را می‌دید توپ را قطری برای فوروارد راست می‌فرستاد. می‌توانست از زمین شماره یک امجدیه توپ را به زمین شماره دو بفرستد (می‌خندد) در آن دوره که یل فوتبال ایران مثل قلیچ‌خانی می‌درخشید و کاپیتان تیم ملی بود و گل چهل متری به رژیم صهیونیستی زد، این بازیکنان عجیب و غریب بودند. قوی و قدرتی و تکنیکی بودند. به جرأت می‌توانم بگویم الان مثل قلیچ‌خانی، روشن، بهزادی، کلانی و ناصر حجازی نداریم. یا غلامحسین مظلومی که اولین بازی ملی‌اش در روسیه بود و درخشید.

چه شد که دیگر فوتبال را ادامه ندادید؟

یکی درس و یکی مسائل سیاسی. فقر خانوادگی هم بود که خب من باید کار می‌کردم و پول در می‌آوردم. بیشترین رقم درآمد من از فوتبال ماهی ۵۰۰ تومان بود. زود هم ازدواج کرده بودم و کار سیاسی هم می‌کردم. این بود که فوتبال را در ۲۶ سالگی که بازیکن برق تهران بودم رها کردم. یک دوره مربیگری هم گذراندم. هیچ‌وقت ناراحت نیستم که چرا فوتبال را زود کنار گذاشتم. البته فوتبال بازی می‌کردم ولی حرفه‌ای نبود. چه فوتبال را ببینی، چه بازی کنی، چه مربیگری کنی یا مدیر باشی به هر حال در خانواده فوتبال هستی. خدا این شانس را به من داد که برگشتم. سال ۱۳۵۹ در کار اجرایی بودم و در شرکت توسعه راه‌های ایران زیر نظر وزارت راه کار می‌کردم. کار این شرکت راهسازی بود.

امیر عابدینی

یعنی به کل از فوتبال دور شدید؟

دقیقاً. بعد جنگ شد و یک مأموریتی به من ابلاغ شد که مهاجرین را اسکان بدهیم. من مسئول بنیاد مهاجران جنگ تحمیلی در لرستان شدم. پشت جبهه بودیم. کار ما این بود که مثلاً در دو روز ۷۴ هزار مهاجر جنگی از خوزستان را اسکان بدهیم. همزمان من باید راهسازی هم می‌کردم. این را هم به سمت جبهه سوق دادیم. برای من به‌عنوان مشاور دفاعی استانداری حکم زدند. در آن زمان استاندار آنجا رفت و براساس شناختی که از من داشتند آقای میرسلیم که معاون سیاسی وزارت کشور بود به من زنگ زد. گفت بیا وزارت کشور کار داریم. رفتم و یک جلسه با شورای معاونین وزارت کشور گذاشتند. آقای صفی‌زاده که بعداً معاون آقای کلانتری شد در آن جلسه حضور داشت. همچنین آقای عباسعلی زارع و آقای آقامحمدخان هم بود که بعداً وزیر اقتصاد شد. یک جلسه گذاشتند که من استاندار لرستان شوم. گفتم من کار فعلی‌ام را دوست دارم. آن زمان وزیر راه آقای نژادسلطانیان بود. گفتم من اصلاً از او اجازه نگرفتم که اینجا آمده‌ام. گزینش آن زمان علمی بود. اینها من را به یک کمیته چهارنفره بردند و من از این مکانیزم لذت بردم. بعد از گروه چهارنفره قائم مقام وزیر آقای نیک‌روش با من صحبت کرد. مدارک من را داده بودند و دوباره این شورا با من جلسه داشتند و سؤالات سختی پرسیدند. بعد من به کمیسیون دولت معرفی شدم. آنجا دکتر ولایتی، تیمسار سلیمی، آقای معادی‌خواه، آقای عسگری و توکلی حضور داشتند. اینها در هیأت دولت از من سؤالات مختلفی را پرسیدند. بعد گفتند شما برو پایین. در نهایت جلسه دولت شروع شد و من را خواستند و گفتند رأی کامل آورده‌ای. حالا باید در دولت رأی بیاوری. آقایان وزرا هم آزاد بودند هر سؤالی می‌خواهند از من بپرسند. مهندس موسوی این را گفت و بعد هم گفت اگر انتخاب شدی شما به درد کار سیاسی هم می‌خوری وگرنه به همان کار عمرانی برمی‌گردی. شما مورد تأیید ما هستی. اولین سؤال را آقای عسگراولادی پرسید. پرسید که ویژگی استاندار لرستان باید چه باشد.

چه جوابی دادید؟

گفتم شناخت عشایر. بافت بومی و شهری آنجا عشایر است و اگر آنها را نشناسی نمی‌توانی خدمت کنی. سؤالات را جواب دادیم و قرار شد خبر بدهند. وسط راه بودم که رادیو اعلام کرد استاندار لرستان شده‌ام. روند انتخابم خیلی لذت‌بخش بود. از لرستان به آذربایجان رفتم. من ۸ سالی که استاندار بودم کلاً جنگ بود. گذشت و استانداری ما به اتمام رسید که آقای هاشمی رئیس‌جمهور شد. آقای جهانگیری پیش من آمد گفت می‌خواهی چه کار کنی؟ گفتم می‌خواهم استاندار بمانم و نمی‌خواهم چیزی که در آن باتجربه هستم را عوض کنم. گفت نه، برای یک وزارتخانه فکر کن. گفتم حالا ببینیم چه می‌شود. بعد آقای هاشمی به من گفت برای وزارت کار برنامه‌ات را بنویس. من تحلیلی کردم که نمی‌توانم و موفق نمی‌شوم. بهتر است کسی را بگذارید که از بافت کارگری باشد. من بافتم کارگری نیست و نوع مدیریتم این نبوده و می‌ترسم به قشر کارگر ظلم شود. او خندید و گفت یعنی اگر یک نفر کاری را قبول کند ممکن است ظلم کند؟ گفتم بله. گفت چه کسی مد نظرت است؟ گفتم من نمی‌توانم تشخیص بدهم. گفت پس قول بده هر وزارتخانه‌ای را گفتم قائم مقام یا معاون وزیر آنجا بشوی. گفتم این را قول می‌دهم. بعد ما پیش آقای ترکان و سپس آقای محلوجی رفتیم و مدیرعامل شرکت سهامی معادن کل کشور بودم.

در این مدت کلاً ارتباط‌تان با فوتبال قطع بود؟

بله. از سال ۱۳۵۴ که فوتبال را کنار گذاشتم فقط تفریحی بازی می‌کردم.

چه شد که پس از سال‌ها به فوتبال برگشتید؟

خب من دوره‌های سیاسی‌ام را گذراندم و رفتم در خدمت انقلاب باشم. یک روز آقای محلوجی به من زنگ زد گفت امیر، قرمزی یا آبی؟ اوایل سال ۱۳۷۲ بود. خیلی باهم رفیق هستیم. گفتم آقای مهندس در هر دو آبرو می‌رود ولی من قرمز بودم. فوری هم گرفتم که هدفش چیست و می‌خواهد من را مدیرعامل پرسپولیس کند. گفت آقای غفوری‌فرد اینجا نشسته و ماجرای این جلسه را هم حضوری خواهم گفت. من گفتم نمی‌توانم. گفت شجره تو را درآورده‌ام. خب من فوتبالیست بودم و با لباس فوتبال همه کار کرده‌ام ولی قرار نیست مدیریت فوتبال کنم. آقای پروین هم رفیق قدیمی ما بود و آمد. از او پرسیدم علی چه خبر شده؟ گفت حاجی اولاً قبول کن و دوماً این ۲-۳ نفر را کنار بگذار. اینها عناصری هستند که نمی‌گذارند پرسپولیس موفق شود. بعد با آن سه نفر جلسه گذاشتم و گفتند پروین را کنار بگذار! همان جا فهمیدم چه خبر است. پرسپولیس نهم جدول بود.

همان موقع که استقلال دسته سه بود؟

بله. استقلال را با سوپرجام به دسته سه فرستادند. من یک نامه به مهندس موسوی دادم و او نامه را به دکتر غفوری‌فرد داد که در نهایت مجوز دادند. بعد دیدیم آقای غفوری‌فرد اصلاً نمی‌تواند مجوز بدهد. نقش او را گرفته‌اند و خبر هم ندارد. بند چهار اساسنامه این بود هیأت امنا اختیارات خودش را به رئیس سازمان تربیت بدنی می‌دهد ولی یک اساسنامه اصلاحی زدند که این را برداشتند. در نهایت صاحبان مجمع کسانی دیگر بودند. با آنها جلسه گذاشتم و در نهایت مدیرعامل پرسپولیس شدم. در آن زمان هدف این بود که فوتبال از دوقطبی خارج شود و اگر من نبودم پرسپولیس را هم به دسته سوم می‌فرستادند. پنج نفر در این ماجراها نقش داشتند. تیمسار ملاحی، داریوش مصطفوی، مداح مالک باشگاه بهمن، مالک باشگاه بانک تجارت و ....

یک سؤال دیگر. آشنایی و رفاقت شما با علی پروین از کجا شروع شد؟

من اولین بار پروین را که از کیان آمده بود در زمین شماره سه دیدم. آنجا بازیکنانی که از تیم‌های منحل شده بودند دور هم جمع می‌شدند. علی آقا را آنجا دیدم و با هم آشنا شدیم و از آنجا به بعد بود که با هم در زمین‌های خاکی بازی می‌کردیم. رفاقت‌مان عمیق شد تا هر دو در بین ۳۵ بازیکن دعوت شده تیم ملی حضور پیدا کردیم. علی فوتبالش از من خیلی بهتر بود، او تکنیکی بود و من هافبک دفاعی و قدرتی بودم. رفاقت‌مان بیشتر و بیشتر شد حتی یادم است یک بار می‌خواست برود جایی دعوا کند، من هم ساکم را گذاشتم و می‌خواستم با او بروم که اجازه نداد و گفت بچه شمرون تو رو چه به دعوا! قرار شد از این ۳۵ نفر فقط ۲۰ نفر به اردو دعوت شوند. وقتی می‌خواستیم وارد رختکن شویم رایکوف اسامی ۲۰ نفر نهایی را جلوی در زده بود. من اسامی را چک کردم اسم خودم بود ولی هر چه گشتم اسم علی را ندیدم. گفتم حتماً اشتباه شده. سراغ رایکوف رفتم گفتم اسم علی را یادتان رفته، گفت نه اسامی درست است و همین افراد فقط دعوت شده‌اند. علی که آمد لیست را نگاه کرد و دید اسمش نیست من را بغل کرد و گفت موفق باشی و ساکش را برداشت و برگشت. دلم نیامد تنها برود، تا دم در با او رفتم همدیگر را بغل کردیم و اشک ریختیم. رفاقت ما در این حد بود. بعدها با هم پیکان بازی کردیم و پرسپولیس و دوباره تیم ملی. رفاقت ما تا زمانی که فوتبال را ترک کردم صمیمی بود. تا اینکه من رفتم و او هم اسطوره فوتبال شد.

هیچ‌وقت رابطه شما شکرآب نشد، نه؟

اینکه کاملاً رابطه ما به هم بخورد نه اما اختلاف نظر داشتیم. یک بار سر یک بازیکن با هم بحث کردیم. علی از من می‌خواست دستمزد یک بازیکن تازه وارد را بالا ببرم، در حدی که از بازیکن باسابقه ما دستمزد بیشتری بگیرد. من هیچ وقت حاضر نیستم حق بازیکن باسابقه تیمم را پایمال کنم. این استدلال من بود. بازیکن به دفتر من آمد قرارداد امضا کند، دید آن دستمزدی که گفته بود نیست. قرارداد را امضا نکرد و رفت. پروین به من زنگ زد و گفت حاجی این را قبول کن، گفتم علی یک چیزهایی دست شما نیست. کار شما درون زمین است. مدیریت با من است. خیلی دوستانه من را تهدید کرد و گفت می‌خواهی با هم دعوا کنیم؟ من گفتم دعوا نداریم، تا الان با هم کار می‌کردیم و دیگر نمی‌کنیم! من مدیرعامل هستم، من که نمی‌روم تو می‌روی! به یکی از دوستان مشترک‌مان زنگ زد و گفت این رفیق ما دیوانه شده می‌خواهد ما را حذف کند. تا اینکه به باشگاه آمد و من را در پله‌ها دید و گفت حاجی می‌خواهی من را بیرون کنی؟ بعد همدیگر را بغل کردیم و گفت من شوخی کردم من هم گفتم من هم شوخی کردم و همه چیز حل شد. این تنها نقطه‌ای بود که کدورت داشتیم و هیچ‌وقت هم به اوج نرسید.

این کدورت زمان هاشمی‌نسب به اوج نرسید؟ گفته می‌شد علی پروین دوست نداشت بزرگتر از خودش را ببیند و هاشمی‌نسب داشت از او سبقت می‌گرفت و نزد هواداران محبوبیت بیشتری داشت.

اصلاً اینطور نیست. با جرأت این موضوع را رد می‌کنم.

اما بهروز رهبری‌فرد می‌گفت جدایی هاشمی‌نسب به این خاطر بود که پروین نمی‌توانست ببیند کسی زودتر از او در ورزشگاه تشویق می‌شود.

مهدی عزیز شده بود اما ما علی کریمی، مهدوی‌کیا، درخشان و عابدزاده را هم داشتیم. از عابدزاده که محبوب‌تر در زمان خودش نداشتیم. خدا نگذرد از مسبب ماجرای مهدی هاشمی‌نسب.

چه کسی مسبب بود؟

وحید قلیچ او را آزرده خاطر کرد و دل این جوان را به درد آورد. مهدی واکنشی نشان داد که همین مسأله روی علی آقا تأثیر گذاشت. علی آقا باید بین یک پیشکسوت قدیمی و یک بازیکن با استعداد و محبوب یکی را انتخاب می‌کرد. مهدی را ابزار قوی فوتبالی می‌دانست. برای همین در اوج دعوا او را در عربستان به بازی فرستاد و مهدی هم گل زد. این قضیه یک مسبب داشت. وحید قلیچ و نه عقده‌های آقای پروین. بعد از تمرین در عربستان آقای پروین بدون اینکه بحث غیر فوتبالی بکند حرف‌هایش را زد و بعد گفت هر کدام از شما ادعا دارید بیایید مسابقه روپایی نشسته بدهیم. کسی جرأت نکرد با او مسابقه بدهد. علی فوتبال را خوب می‌فهمید و همیشه به من گلایه می‌کردند علی را خیلی تحویل می‌گیری. می‌گفتم ببخشید ریشه رفاقت من با علی از ۱۸ سالگی است.

امیر عابدینی

زمان هاشمی‌نسب شما از قدرت مدیریتی خودتان برای نگه داشتن او استفاده نکردید؟

من دو جلسه با پروین و هاشمی‌نسب داشتم. به علی گفتم به خاطر من بگذر، گفت تو نمی‌دانی سر میز غذا در عربستان چه کاری کرد. از یکی دو تا از بچه‌ها پرسیدم و همه تأیید کردند. گفتم این واکنش در جواب چه کنشی بود؟ گفتند قلیچ چنین کاری کرد، گفتم اگر من بودم قلیچ این کار را می‌کرد؟ تقصیر قلیچ بود و او معرکه را به هم ریخت و من هر چه به علی اصرار کردم او نپذیرفت. با مهدی بعد از آن جلسه گذاشتم گفتم تو اسم رفتن نیار و همه چیز را به باشگاه بسپار. گفت حاج آقا من دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. این را در شورای شهر به من گفت، می‌توانستم رضایتنامه ندهم اما با هم مشورت کردیم و گفتیم وقتی یک بازیکن دیگر دلش با تیم نیست چرا باید به زور حفظ شود؟ زمانی که می‌خواستم به او رضایت بدهم یک سؤال از او کردم و گفتم به استقلال می‌روی؟ گفت نه! گفتم اگر بروی تحملت می‌شکند. در فوتبال ایران شکننده خواهی شد. استقلالی‌ها از تو، حالا که پرسپولیسی هستی کینه ندارند و یک ستایش درونی دارند. تو در بستر پرسپولیس رشد کردی، صبوری کن و نگذار ذهنیت مردم تغییر کند. خیلی از بازیکنان را خودم گفتم به استقلال بروید اما مهدی را تأکید کردم که این کار را نکن.

استقلال پول خوبی هم داد، در مورد پول بیشتر با شما صحبت نکرد؟

والله یک کلام در مورد پول صحبت نکرد و فقط گفت دیگر کشش ماندن در پرسپولیس را ندارد. من برای مهدی حاضر بودم تابو را بشکنم اما قضیه او اصلاً بحث پول نبود. نمونه داشتیم بازیکن از من ۲۵ تا می‌خواست، ندادم و رفت با استقلال ۵۰، ۱۰۰ تا قرارداد بست. اینجا یک برند است و استقلال هم یک برند. اگر بازیکنی که من به او ۲۵ تا نمی‌دهم از استقلال ۵۰ تا بگیرد مشکل از مدیریت آنها است. بالاترین رقم من در سال ۷۹ عابدزاده بود که قراردادی ۲۰ میلیوی بست. طبیعی بود که من به هاشمی‌نسب بیشتر از ۱۸ تا نمی‌دادم.‌

قبول دارید که این انتقام، گل طلایی فتح‌الله‌زاده بود؟

من هیچ‌وقت نمی‌خواهم مهدی را خراب کنم، اصلاً. مهدی بعدها یک حرفی زد که همه چیز را روشن کرد. او گفت حس انتقام من فقط در استقلال فروکش می‌کرد. این دیگر فوتبال نیست، یک چیز دیگر است.

استقلالی‌ها با این انتقال انتقام عابدزاده را از شما گرفتند.

در حق عابدزاده بزرگترین بی‌معرفتی شد. کسی که پایش داغان شده بود و دفرمه، رها شده بود! من او را برای فوتبال به خدمت نگرفتم، من او را آوردم که به زندگی برگردد. او را به آلمان فرستادم و ۱۰۰ هزار مارک یا ۱۵ میلیون آن زمان خرجش کردم. آن آقایان چرا رهایش کردند و او را برای درمان به آلمان نفرستادند؟ احمد عابدزاده به خانه من آمد و وقتی رفت من گریه کردم. آن زمان من مبل نداشتم و باید روی زمین می‌نشستیم. آنقدر وضعیت پای او بد بود که نمی‌توانست روی زمین بنشیند، در این حد! اسطوره فوتبال نمی‌توانست بنشیند. من هر کاری برای عابدزاده کردم جوابش را در استرالیا داد نه پرسپولیس! عابدزاده تمام وجودش این بود که به زمین فوتبال برگردد. انتقام چه کسی را از من می‌خواستند بگیرند؟ کسی که پا شکسته رهایش کرده بودند؟ به احمد گفتم پایت خوب خواهد شد و بعد از آن هر جا خواستی برو. گفت من از پیش شما هیچ جا نمی‌روم! گفت زمانی که هیچ‌کس از من سراغی نمی‌گرفت شما من را به خانه خودتان دعوت کردید و حرف‌های من را شنیدید. من به احمد عابدزاده لطف نکردم، به فوتبال ایران لطف کردم. فوتبال ملی مدیون عابدزاده است که بعد از ۲۰ سال به جام جهانی رفتیم.

اگر الان شرایطش باشد به پرسپولیس برمی‌گردید؟

نه.

دلیلش را می‌گویید؟

چون دولتی است. مدیرت دولت در ورزش خنده‌دار است. کلیشه برایت می‌گذارند. ما باید باشگاه را بر اساس سیاست‌های فیفا اداره کنیم نه دولت.

پرسپولیس دولتی است یا حکومتی؟

استقلال حکومتی است. (خنده)

سیاست می‌تواند تعیین کننده نتیجه باشد؟

ما بخش صنعت‌مان هم شده سیاسی چه برسد به ورزش. چرا؟ چون مدیر را بر اساس شایسته سالاری انتخاب نمی‌کنیم. بر اساس محفل‌های سیاسی انتخاب می‌کنیم.

خیلی‌ها می‌گویند در این چند سال قهرمانی‌های پرسپولیس سیاسی بوده. به نظر شما کدامیک سیاسی بود؟

چیزی که دوست دارید را نمی‌توانید از زبان من بشنوید اما محفل‌های سیاسی غالب شده بر تصمیم‌گیری‌ها. متأسفانه این روزها میکروفون دست افرادی افتاده که همه چیز را زیر سؤال می‌برند. حتی فرهنگ، اخلاق و هویت اجتماعی. برای خوشایند ۲۰،۳۰ نفر هر چه از دهان‌شان بیرون می‌آید می‌گویند.

از تأثیر سیاست بر فوتبال امکان این وجود دارد که بگویند مثلاً دربی مساوی شود یا فلان تیم برنده شود؟

اصلاً.سالی که پرسپولیس در دربی ۹ نفره شد بسیاری می‌گفتند که از بالا به استقلالی‌ها دستور دادند تا گل نزنند.

این بزرگترین دروغ تاریخ است. من حاضرم با هر کسی که این ادعا را دارد دوباره فیلم آن بازی را تماشا کنم. شما باید ادعا کنید که فلان بازیکن در این موقعیت می‌توانست گل بزند اما نزد. مثلاً اینجا داور می‌توانست پنالتی بگیرد و نگرفت. من آن بازی را از تلویزیون تماشا می‌کردم و مرتب با محمود خوردبین در تماس بودم. به خوردبین گفتم استقلالی‌ها آنقدر احساسی بازی می‌کنند که تا صبح نمی‌توانند به پرسپولیس گل بزنند. به ناصر بگو سر جایش بنشیند و اشتباه می‌کند بخواهد تیم را بیرون بکشد. اگر باختید با من. من تیم را با تلفن آرام کردم. علی پروین پایش می‌لرزید. گفتم فدای سرت اگر باختی اما مطمئنم نمی‌بازید. تیمی که ۹ نفره شده را ببرید. کی گفت نبرید؟ علی پروین دو بار گفت دست و پایم لرزید. یکی آن دربی بود و یک بار هم بازی مقابل منچستر. شما بدانید مربی به بزرگی علی پروین می‌داند وقتی یک پنجم تیمش از زمین خارج می‌شود، تیمش آسیب می‌بیند. مخصوصاً مقابل استقلالی که آمده بود انتقام چند سال قبلش را بگیرد. هر چه داشت رو کرد اما اشتباه‌شان در این بود که نتوانستند هیجان‌شان را کنترل کنند. آمار را که نگاه می‌کنید به این نکته پی می‌برید که در پاس دادن چقدر ناکام بودند. اصلاً به قول شما گفتند به ما گل نزنید. خب چرا با ما خرس وسط بازی نکردند؟ آنقدر به یکدیگر پاس می‌دادند تا نفس تیم ما ببرد. دروغ که کنتور نمی‌اندازد. شنیدم این را آقای فائقی هم گفته است. من تعجب می‌کنم. آقای فائقی آدم سالمی است اما استقلالی دو آتشه است. داریوش مصطفوی هم استقلالی ده آتشه است.

پس از بیخ و بن این ماجرا را رد می‌کنید.

من حاضرم ۱۰ تا کارشناس فنی را جمع کنم تا آن بازی را آنالیز کنند. هزینه‌اش را هم خودم می‌دهم. استقلالی‌ها تا صبح هم بازی می‌کردند نمی‌توانستند گل بزنند، نه اینکه نخواسته باشند. ما در یک بازی دیگر دقیقه ۹۰ نتیجه را ۲-۲ کردیم. ما مقابل الیما ۳-صفر باختیم ولی بازی برگشت ۵ تا زدیم. تیم پرسپولیس یک باور داشت و آن را در زمین پیاده می‌کرد. شاید ما ۱۱ نفره بودیم استقلال بازی را می‌برد. طبیعی است وقتی ما دو بازیکن‌مان را از دست می‌دهیم رو به بازی دفاعی بیاوریم. برای همین بازی گره خورد و استقلال به بن‌بست تاکتیکی رسید. اما اگر ۱۱ نفره بودیم شاید آنها بازی را می‌بردند.

استقلالی‌ها باز هم مدعی هستند که داورها هوای پرسپولیس را دارند و بسیاری از قهرمانی‌های پرسپولیس به خاطر کمک داور به این تیم بود. از نظر فوتبالی پرسپولیس شایسته قهرمانی بود؟

به نظر شما سپاهان شایسته قهرمانی بود؟ ۴ امتیاز از پرسپولیس و استقلال جلوتر بود. چه شد؟ رئیس فدراسیون اصفهانی نبود؟ خب توی زمین فوتبال امتیاز از دست داد.

حرف‌های اخیر محمد مایلی‌کهن را دنبال کرده‌اید؟ نظرتان چیست؟

به نظر من محمد بازیچه شد و حالا با این مصاحبه‌ها خشمش را نشان می‌دهد. چطور ممکن است رئیس فدراسیونی که خودش اصفهانی است و عضو هیأت ‌رئیسه‌اش هم اصفهانی، بیاید یک تهرانی را واسطه قرار بدهد و ناگهان محرم نویدکیا را کنار بگذارد و عنایتی را سرمربی کند؟ آن هم زمانی که مایلی‌کهن را واسطه این کار کرده بودند. او بازیچه شد و فقط می‌خواست با حرف‌هایش خشم زیاد درونش را نشان بدهد.

نظرتان در مورد حذف عادل فردوسی‌پور چیست؟ خیلی‌ها معتقدند که اگر او بود خیلی از این فسادها در فوتبال رخ نمی‌داد.

ببینید، عادل فردوسی‌پور چهار مشخصه دارد که نمی‌توانم بگویم چه کسی می‌تواند رقیب او باشد.‌ یک صداقت، دو دانش، سه محقق بودنش و چهار هارمونی چهره و بیان و تواضع. آقایان هر کسی را می‌خواهند رو کنند. خیلی‌ها را هم می‌بینید که آورده‌اند هرگز به نزدیکی عادل هم نرسیده‌اند. چطور نظارت نمی‌شود که این آدم چکار می‌کند اما عادل فردوسی‌پور تا یک موضع می‌گیرد کنار گذاشته می‌شود. کنار گذاشته شدن عادل ظلم به او نبود، ظلم به ما بود! ظلم به جامعه فوتبال و ورزش شد و مسببان این ظلم را جامعه فوتبال هیچ‌وقت نخواهند بخشید!

امیر عابدینی

بهترین فوتبالیستی که با او کار کردید و برای‌تان لذتبخش بود؟

کریم باقری. خیلی خوب بود. توپ را به بهترین شکل شلیک می‌کرد و البته شخصیت هم داشت.

بهترین مربی خارجی که با او همکاری داشتید؟

با آنهایی که در سطح مدیریت کار کردم، استانکو در رده باشگاهی و ایویچ در رده ملی. ایویچ یک استثنا بود.

الان اگر اهالی فوتبال از شما بخواهند که بیایید و برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در مجمع شرکت کنید، آیا این درخواست را می‌پذیرید؟

اول بررسی آماری می‌کنم. بررسی آماری هم دو بخش است. اول اینکه پیش آدم‌هایی که رأی می‌دهند من چه جایی دارم، دوم اینکه چه کسانی در این سیستم کمک من می‌شوند. باید ببینی چه کسانی کنار تو می‌آیند. آیا پتانسیل دارند یا مهره سوخته‌اند؟ این می‌تواند در تعداد آرا هم مهم باشد. پس باید بررسی و تجزیه و تحلیل کرد و بعد تصمیم گرفت. چهار گروه هم می‌توانند نظر بدهند که آیا تو می‌توانی آنجا بروی و این مسئولیت را قبول کنی یا نه. اول اصحاب جراید و رسانه، به طور عام. رسانه باید باور کند که تو می‌توانی این کار را به بهترین شکل انجام بدهی. دوم آدم‌هایی که دلسوخته فوتبال هستند. آنها باید با حضور یک فرد آرامش پیدا کنند. سوم آنهایی که رأی می‌دهند و چهارم هم نخبگان و افرادی که قرار است کنارت بایستند.

در خودتان می‌بینید که فوتبال را از این وضعیت نجات بدهید؟

فکر می‌کنم بضاعت مدیریتی‌ام جواب می‌دهد که بتوانم فوتبال را جمع کنم.

کمی هم در مورد کارلوس کی‌روش صحبت کنیم. اگر بخواهید جمع‌بندی کنید، دوران حضور او را چطور می‌بینید؟

موضوع کی‌روش دو بخش است. فنی و عاطفی او نمره نداشت. در بخش برند اما نمره داشت و به ما می‌چربید. او وقتی روی نیمکت می‌نشست به ما وزن می‌داد اما خارج از نیمکت، همین وزن را هزینه می‌کرد.

درباره سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی هم صحبت کنید. آیا در میان مربیان ایرانی گزینه بهتری از امیر قلعه‌نویی نبود؟

شما خودتان کارشناس و محقق فوتبال هستید. می‌دانم که فقط خبرسازی نمی‌کنید و همیشه در هر حیطه‌ای با وجدان کاری وارد عمل می‌شوید. شماها آدم‌های باسوادی هستید و فوتبال را خیلی خوب هم می‌فهمید؛ گزینه انتخاب یک سرمربی آن هم در سطح ملی ۴۰ درصد بر اساس فنی بودن و عملکردش است و ۶۰ درصد آن باید محافل دیگر یا سیاست آن را قبول کنند.

یعنی ۶۰ درصد تعیین سرمربی سیاسی است؟

ببینید من یکسری مسائل در مورد انتخاب سر مربی می‌گویم، شما فکر کنید ببینید چقدر به سیاست ارتباط دارد؛ ۱- تفکر، تفکر کسی که می‌خواهد سرمربی شود چقدر با کلیات سیاست مملکت ارتباط دارد. ۲- عقیدتی، این شخصی که می‌خواهد مربی شود مورد تأیید جامعه هست یا خیر. ۳- محافل خاص و خصوصی، کسی که می‌خواهد مربی شود چقدر به وزیر و وزرا و وکلا نزدیک است. ۴ - چقدر ارتباط مردمی دارد؟ چقدر مورد تأیید هواداران است؟ چقدر دشمن دارد؟ ۵- چقدر قرابت دارد با حرف‌شنوی؟ این پنج آیتم می‌تواند تعیین کننده باشد. اگر ۴۰ درصد آنجا دارید و ۶۰ درصد اینجا پس معیار تعیین‌کننده همان ۶۰ درصد است که می‌چربد. پس نگوییم امیر قلعه‌نویی و هر کس دیگری در قالب سرمربی تیم ملی فقط بر اساس تفکرات و توانایی‌هایی که دارد انتخاب می‌شود. بعضی‌ها تلاش می‌کنند؛ بعضی برای شهرت‌طلبی و برخی هم بر اساس وجدان کاری وارد عمل می‌شوند. به دور از این مسائل من حمید درخشان را خیلی قبول دارم و به همین خاطر از من هم انتقاد می‌کنند که چرا از او حمایت می‌کنی. به من می‌گویند که مربی خارجی بهتر است اما من باز هم می‌گویم عملکرد حمید درخشان برای فوتبال از مربی خارجی بهتر است. اگر شما رسانه‌ها از حمید درخشان حمایت کنید ولی بر عکس در آخرین لحظه رضا عنایتی به عنوان سرمربی انتخاب ‌شود! بعد از من می‌پرسند رضا عنایتی را قبول دارید و من هم می‌گویم بله اما یکسری ریزه‌کاری‌های فوتبال هست که دانش رضا عنایتی فاقد آن است. بعد می‌گویید چرا پس او انتخاب شده است؟ اینجا به حرف‌های قبلی من می‌رسید. برای اینکه همان هارمونی شکل بگیرد. من رضا عنایتی را خوب می‌شناسم. زمانی که بچه رضا گفت پدر من مربی بارسلونا است دلم برای او سوخت، دلم برای خودم و حتی برای فوتبال هم سوخت. چون ما نباید با بچه‌های‌مان چنین حرف‌هایی را مطرح کنیم. اما با وجود این رضا عنایتی سرمربی تیم امید است و امیر قلعه‌نویی هم سرمربی تیم ملی کشورمان است! وظیفه من در قبال حمایت از این دو مربی چیست؟ باید از آنها حمایت کنم.

حتی اگر امیر قلعه‌نویی شایسته سرمربیگری تیم ملی نباشد باز هم از او حمایت می‌کنید؟

ببینید، چون امیر را انتخاب کردند و بلافاصله نمی‌توانند او را اخراج کنند من ناچارم که از او حمایت کنم. او در حال حاضر سیستم سرمربی بودن فوتبال را به یدک می‌کشد. ما ناچاریم از او حمایت کنیم. فرض کنید عازم اراک می‌شوید، آیا در جاده می‌توانید روی مخ راننده بروید؟ نتیجه می‌گیریم خیر، بنابراین ما هم نمی‌توانیم در چنین شرایطی از امیر انتقاد کنیم.

کمی هم به قبل برگردیم. این را قبول دارید که در زمان مدیریت داماش گیلان در ورزشگاه سردار جنگل خودتان هم در کار سرمربی نفوذ داشتید و روی صندلی می‌نشستید و می‌گفتید کدام بازیکن تعویض شود و کدام بازیکن تعویض نشود؟

من یکسری مسائل فنی از استانکو یاد گرفتم. او همیشه از قبل وظایف بازیکنان را تعیین می‌کرد. مثلاً در هر دقیقه‌ای که بازی گره می‌خورد، تاکتیک تیمی برای رفع آن داشت و از قبل هم برای هر کدام از بازیکنان تعیین شده بود و یا اینکه تیمش از لحاظ نتیجه‌گیری پیش می‌افتاد باز هم راهکاری داشت که چنین شرایطی را تا آخر بازی حفظ کند. من در ورزشگاه رشت، پای بالا رفتن از پله‌ها را نداشتم، چون اگر هم می‌رفتم سکوی بالاتر یک ربع ساعت طول می‌کشید تا بیایم پایین. پس مجبور بودم خودم را بدون هیچ مزاحمتی در گوشه‌ای جا بدهم؛ حتی بدون بیان کوچکترین حرفی. البته زمانی که می‌دیدم فلان بازیکن در مدت ۷ دقیقه پایش هیچگونه تماسی با توپ نداشته می‌گفتم او را تعویض کنید. یا اینکه بازیکنی در بهترین شرایط توپ به او نرسید سریع می‌گفتم بازیکنی را تعویض کنید که به او توپ برساند. مثلاً سرعت حسین ابراهیمی فوق‌العاده بود و من می‌گفتم بهتر است توپ را به صورت فضایی برای او ارسال کنید. فقط در این جور شرایط من می‌زدم.

در زمان شما جادو جمبل بود؟

بله. درباره همین موضوع من می‌خواهم دو تا خاطره را تعریف کنم؛ من شدیداً از این چیزها متنفرم. زمانی که من در پرسپولیس بودم یک روز برادر بزرگترم که در حال حاضر فوت کرده به من گفت داداش یک درخواستی دارم. می‌خواهم قبول کنی. من هم گفتم علی جان بگو؛ قبول کردم. گفت یک جوانی آمده، به حرف‌هایش توجه کن و هر چه می‌گوید انجام بده. جوان آمد داخل. من گفتم در خدمت شما هستم. جوان گفت من کاری انجام می‌دهم که تیم پرسپولیس فردا برنده شود! گفتم من باید چه کاری انجام بدهم؟ گفت این سه ظرف را داشته باشید و جای هر کدام باید تعیین شود. من هم قبول کردم. فردای آن روز پرسپولیس برنده شد و من هم به او ۱۵۰ هزار تومان دادم و رفت. اما داستان هنوز تمام نشده، بعد از چند روز دوباره آن جوان برگشت گفت می‌خواهید من کاری کنم که تیم پرسپولیس فردا مقابل استقلال پیروز شود؟ من هم گفتم؛ بله، اما برعکس می‌خواهم کاری کنید که تیم ما بازنده شود! با تعجب گفت حاج آقا به خدا بازنده می‌شوید. گفتم طوری نیست من می‌خواهم به کار شما ایمان بیاورم. جوان گفت طوری نیست، هر چه شما بخواهید. من ۱۵۰ هزار تومان را پیش پرداخت کردم و فردای آن روز فرا رسید. تیم ما با استقلال بازی داشت. یکی از نزدیکان به من گفت بدجوری در فکری؟ گفتم به فکر کار آن جوان هستم اگر تیم ما بازنده شود چطور جواب او را بدهم. تیم پرسپولیس برنده شد و دیگر از جوان خبری نبود. اتفاقاً بعد از چندین ماه دوباره آن جوان، عصا به دست برگشت! به جوان گفتم چه شده، اتفاقی افتاده؟ گفت با موتور تصادف کردم. گفتم خوب پول هم داشتی و خودت را درمان کردی! اما راستی جریان چه شد، ما که مقابل استقلال برنده شدیم؟ گفت من کاری کردم که تیم شما برنده شود! گفتم اگر سه نفر در دنیا حیله‌گر باشند؛ دو نفر از آن سه نفر تویی.

پس با این افراد هم سر و کله زده‌اید.

 آن جوان رفت اما داستان باز هم ادامه دارد. یک روز من رفتم دفتر یک مدیرعامل که سرمربی تیم او هم یک مربی علم‌گرا بود. البته او من را دعوت کرده بود که درباره این موضوع که چرا تیمش نتیجه نمی‌گیرد و دائم نتیجه را هم واگذار می‌کند با آنها حرف بزنم! وارد دفتر که شدم دیدم جوان جادوگر داستان ما آنجا هم حضور دارد. خیلی تعجب کردم! گفتم اینجا چه کار می‌کنی؟ گفت به قرآن ایمان دارید؟ گفتم، بله. جوان گفت پس همین جادو هم در قرآن ذکر شده. گفتم ببین بچه مسلمان، قرآن علیه آن و نفی آن اشاره کرده. قرآن گفته که ما این اعمال را انجام ندهیم. به هر حال من به صحبتم با مدیرعامل ادامه دادم و به او گفتم من تمرینات تیم شما را دیدم. تمرینات تیم شما به درد کتاب می‌خورد نه به درد لیگ برتر. تیمت خیلی ضعیف است. اگر دروازه‌بان را تغییر بدهی و سرمربی را هم اخراج کنی، تیمت صد درصد نتیجه می‌گیرد. ادامه داستان این است که ما رفتیم رشت و یکی از گنده جادوگران آمد پیش من و گفت من کاری می‌کنم که تیم پرسپولیس مقابل ملوان برنده شود. گفتم هیچ کاری نکنید. اصلاً چه کسی تو را پیش من فرستاده؟ گفت من پسرخاله فلان شخص هستم که عضو هیأت مدیره پرسپولیس است. بعد همان شخص خودش از من معذرت‌خواهی کرد. من هم به او گفتم یعنی می‌شود با وجود علم فیزیولوژی، دانش فوتبال به جادو اعتقاد داشته باشیم؟ این مسخره‌بازی‌ها را رها کنید. در مقابل فوتبال منتالیتی، جادوگری اصلاً معنی ندارد.

در تمام روزهایی که در فوتبال حضور داشتید بخصوص در تیم پرسپولیس، آیا بازیکنی را دوست داشتید که در تیم‌تان باشد اما بر اساس یکسری شرایط این امکان مهیا نشده باشد؟

من خیلی به فرهاد مجیدی علاقه داشتم که در تیم پرسپولیس باشد اما چون ذاتش استقلالی بود این کار را انجام ندادم. به او گفتم بهتر است که به استقلال بروی و دلم هم خیلی برای او سوخت. چون بازیکن خیلی خوبی بود. یکسری بازیکنان هم اگر به تیم استقلال می‌رفتند و دوباره می‌خواستند به تیم ما برگردند من مانع ورودشان می‌شدم. در واقع بازیکن پرسپولیسی با اجازه من می‌رفت استقلال، آن هم وقتی که سال‌های آخر فوتبالش بود.

با توجه به اینکه شما شاهد حضور چندین نسل بازیکن فوتبال در تیم ملی ایران هستید بهترین بازیکن فوتبال تاریخ چه کسی است؟

من چند بازیکن را می‌شناسم که جزو فوتبالیست‌های کمیاب ایران بودند. یکی از آنها پرویز قلیچ‌خانی بود.

علی پروین در وقفه کوتاهی دور از فوتبال بود. توضیح می‌دهید که چرا و دلیلش چه بود؟

پروین به ناحق از فوتبال کنار گذاشته شد. یعنی در واقع مقصر اصلی، باندی که در آن زمان می‌خواستند فوتبال را نابود کنند بودند. همان باند در آن زمان کاری کردند ناصرخان حجازی با اینکه در اوج قدرت بدنی بود از فوتبال بازنشسته شود. این کارها ادامه داشت تا مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ که تیم ملی ایران نتیجه نمی‌گیرد و رئیس فدراسیون زیر سؤال می‌رود. در آن زمان صفی‌زاده رئیس فدراسیون بود. چه کسانی عامل این نتیجه نگرفتن بودند؟ این خودش سؤال بود و عملکرد علی پروین هم زیر سؤال رفت اما همه می‌دانید که عامل اصلی، پیری فنونی‌زاده و عملکرد ضعیف و اشتباهات بهزاد غلامپور بود. اما علی پروین کاملاً اشتباه کرد و به همین خاطر باید با این تیمی که اصلاً نتیجه نمی‌گرفت و بازیکنان آن کاملاً پیر شده بودند از فوتبال کنار می‌رفت! ولی از فوتبال نرفت و در بین شش تیم به مقام پنجم رسید. بعد از این نتیجه‌گیری ضعیف تیم ملی، این بهترین فرصت بود برای کنار گذاشتن این شخصیت بزرگ فوتبال. علی پروین را مجبور می‌کنند علاوه بر خداحافظی از سرمربیگری تیم ملی، از پرسپولیس هم کنار گذاشته شود. بعد از این ماجراها که برای علی پروین اتفاق افتاد و او دو، سه سالی که از فوتبال دور بود مهندس غفوری‌فرد از من خواست که علی پروین را دوباره به فوتبال دعوت کنم. من هم به پروین گفتم اما او قبول نکرد و گفت بهتر است فعلاً از فوتبال دور باشم. اما من هم در این فاصله زمانی آن باندهای مخرب فوتبال را نابود کردم و توانستم مجوز بازگشت پروین را بگیرم.

شما مدیریت درویش را قبول دارید؟

اصلاً، شأن پرسپولیس این نیست. امروز هوادار خوشحال است که یحیی جام آورده، پرسپولیس جام آورده اما قاموس پرسپولیس چه شده؟ این قاموس به هم خورده. مدیری که وقتی ۱۰ تا حرف می‌زند لااقل در یکی از آنها ناسزا است چه فایده‌ای دارد؟ درویش یک روز مصاحبه کرد و گفت تمام مدیرعامل‌های قبلی باشگاه بدهی بالا آورده‌اند. همان موقع زنگ زدم به او گفتم درویش یک بار دیگر مزخرف بگویی، می‌دانم با تو چکار کنم. گفت حاجی من نوکرتم، چیزی نگفتم. سال ۸۰ من در حالی از باشگاه رفتم که یک چک برگشتی نداشتیم و ۸۰۰ هزار مارک در صندوق گذاشتم و ۴۰۰ هزار تا هم از انتقال مهدوی‌کیا در راه بود. یعنی روی هم ۱ میلیون و دویست هزار مارک در صندوق گذاشتم. تازه تا سال ۱۳۸۰ باشگاه خصوصی بود. حکم را سال ۸۰ دادند و باشگاه به دولت رسید. حالا من کجا بدهی گذاشتم؟ گفت من شما را نگفتم. آقای درویش هر روز اینور و آنور می‌رود و اینجوری در حال مدیریت باشگاه است. مدیریت پرسپولیس مثل تعاونی است، همه در آن نقش دارند.

عابدینی و فتح الله زاده

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴۷
  • آریا US ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    عابدینی واقعا مدیر خوبی بود و همیشه ۱ خبر خوب هم برای هواداران پرسپولیس داشت❤ درویش هم مدیر بدی نیست انصافا تا جایی که تونسته به باشگاه کمک کرده❤
    • ساوالان IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      عابدینی .. گرشاسبی.. درویش.. سه تا مدیری که در زمان خود بهترین بودند.. تنها تفاوت عابدینی از این دو نفر زمان مدیریت اش بود..در ان دوران وضع اقتصادی مملکت خوب بود...ولی الان درویش به اش بی دانه دعا ختم می کند... عابدینی زمانی مدیر عامل بود . که سازمان تربیت بدنی اکثرا استقلالی بودند.. از فایقی بگیر هاشمی طبا...اون زمان انواع لابی را برای استقلال در اسیا می کردند.. ولی عابدینی باز کم نیاورد...نکته مثبت ایشان خرید ستاره بود.. تلفیق محلوجی و عابدینی پرسپولیس را خصوصی سازی می کرد.. ولی نگذاشتند پرسپولیس ارامش بگیرد.. چون فوتبال ایران تک قطبی می شد...!!!!!!!! پرسپولیس بخاطر استقلال وبال گردن..... همیشه ضرر کرده...
    • مجیدبراتلو IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      زمانیکه کل ورزش وبخصوص فوتبال همه طرفدارکیسه بودن بدون میزبانی مسابقات نهایی وفینال تیمومن دوبارسوم اسیاشدولی هربارکیسه اومدمسابقات آسیایی بازیهاتوتهران برگذارشدبازیکنایی متل کریمی.دایی.باقری بخاطرمظلومیت پرسپولیس اومدن توپرسپولیس عین اتفاق سال چهلونه که زنده‌یادبهزادی ودیگران بلج خسروانی اومدن
    • مدیر دولتی نالایق IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      گرشاسبی عامل فراری دادن بهترین مربی تاریخ پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ عزیز بود در حالیکه پول هم بود اونقدر حقوق برانکو رو عقب انداخت که مجبور شد فرار کنه ؟! همین گرشاسبی خائن بود که تو اوج رقابت با تراکتور دو تا از ستاره های پرسپولیس رو سرباز کردن و فرستاد به تیم رقیب و دشمنش تراکتور ؟! حالا تو معلوم الحال میگی گرشاسبی و درویش بهترین مدیر دولتی نالایق بودن ؟! بهترین مدیر طاهری بود
    • ایرانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      فارغ ازتعصبات رنگی بااختلاف بهترین ولایقترین مدیر فوتبالی بعد از انقلاب بود. ازنسل مدیران کاربلدو لایق ودلسوزی هست که با بی تدبیری ازهمه ارگانها ونهادها کنارگذاشته شدن تا کشور درهمه عرصه ها دچار مدیران چاپلوس ونالایقی بشه که کشور را به وضع امروز مبتلا کردن . افسوس...افسوس
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    اخلاق و معرفت را لگد مال مطامع خود و پیروزی کردید، استقلال را با حریه خدعه به دسته پایین فرستادید؛ سالهاست با تبانی و رانت و تهدید و ارعاب و تطمیع، پیروزی را از رتبه 10 همیشگی به قهرمانی های پر از حرف و حدیث امروز رسانده اید و حالا استقلال حکومتی است؟ اگرچه روزنامه ها عموما هر آنچه مغایر با منافع من غیرحق پیروزی باشد را چاپ نمیکنند اما لطفا جناب عابدینی شما و آقا پروین عزیز و آقا افشین پیروانی از اخلاق و مردانگی سخن مرانید که این واژه ی مظلوم را حقیر کرده اید... کاش هواداران پیروزی می دانستند اسطوره هایشان علی آقای دائی و آقا کریم هستند نه شما که بی معرفتید و هدفتان وسیله را توجیه می کند.
    • ناشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      از پیروزی پیروزی گفتنت معلومه چقدر جوانمرد هستی
    • فس فس US ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      کلا ۲ میلیون هوادار دارید کری هم میخونید؟ شما که همیشه زیر پرسپولیس بودید😁😁😁
    • کیسه حقیر IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      محمد جان کاش تو و هوادارهای کیسه میدانستید فرهاد مجیدی با ۵گل ملی که اسطوره شماست چند بار شما را به بهانه مریضی بچه اش دور زده و به امارات فرار کرده ،،،،،فرنازه اسطوره
    • صادق IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      شیر مادرت حلالت..کیف کردم اینمتنو خوندم..بدون توهین و کاملا محترمانه..فدای تو انسان باشخصیت..
    • حسین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      پیروزی بود برای چه پرسپولیس اسمش گذاشتند پرسپولیس کلمه ایی یونانی هست و واژه ایرانی نیست همان پیروزی بهتر است
    • نادر IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      از طرفی در شان من نیست جوابت رو بدم،ولی از طرف دیگه خیلی دم از اخلاق و مردونگی زدی. تو که وجود نداری اسم رقیبت رو بیاری چه میدونی اخلاق چیه؟تو که اینقدر راحت میگی رتبه معمول پرسپولیس دهم بوده چه میدونی صداقت چه رنگیه؟تو که اسطوره باشگاهت مجیدیه که حداقل سه بار تیمتون رو پیچونده و قال گذاشته،اسطوره کجا دیدی که در مورد سلطان و افشین خان و دیگران نظر بدی؟ شکر خدا اسطوره کم نداریم.کم افتخارترینهاش از پرافتخارترینهای شما خیلی بالاترن. بازی ملی،گل ملی،حضور در تیمهای اروپایی که ربطی به وزیر و وکیل و داور نداره دیگه.بایرن و هامبورگ و پورتو و ...با سفارش بازیکن نمیگیرن که.همون ها رو بذار مقایسه کنیم ببینیم کجای کارید.یه زمانی با بردهای انضباطی میگفتید تو دربی بیشتر بردیم.الان با همون بردهای جعلی و معیشتی،بازهم عقبترید که حاجی.برید فکر تیم خودتون باشید که امثال با این کادر جدید سوژه خنده اید.
    • مسعود IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      من پرسپولیس هستم ..تا حدود زیادی حرفت رو قبول دارم ..من هم قبول دارم بخشی از تاریخ فوتبال مان تبعیض و نابرابری زیاد بوده..البته که این کمک هایی که تیم پرسپولیس می شد بازیکن هم روحیه می گرفت و خوب بازی میکنه و حتی مربی شانتاز روحی میشه.. ولی به استقلال هم رسیدگی شد ولی متاسفانه چندین ساله (نزدیک ۲۰ سال ) فوتبال رنگ وبوی سیاسی گرفت ..در زمانی که پیوس ممد خانی و بشاهین وشاهرخ کریم باوی و..بدن چرا این حرف و حدیث نبود ..چون یک سال پرسپولیس قهرمان بود سال بعد استقلال و همینجور ادامه داشت ..البته جوانمردی هم رعایت می شد ..اون موقع بهتر از این ۲۰ سال اخیر بود .البته امیدوارم یه روزی عدالت واقعی به فوتبالمون برگرده و تیم ها در شرایط برابر با هم رقابت کنند علی الخصوص رقابت بین پرسپولیس واستقلال
    • Ali IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      کاربر به نام محمد:نادان بروکمی دانایی ودانستن را یادبگیر ،بخصوص دراین زمان با وجود اگرسرچ کنی متوجه میشوی که وقتی استقلال بانتیجه ای که درمسابقات سوپرجام گرفت به دسته 3 سقوط کرد آقای عابدینی دراستانداری بود ونه حتی در نزدیکی های فوتبال ،ودیگرآنکه چنان باغیظ بجای نام پرسپولیس پیروزی میگویی که ازهفت فرسنگی خشم وغیظت نمایان است درصورتی که حتی اگرنام تیم پیروزی هم باشد بازمایه ی افتخار است که یک نام ایرانی است ونه مانند اسم تیمت که نامی بیگانه وغیرایرانی، پس سرافکنده باش وشرمسار بابت هردو اشتباه خودت.
    • سوشامکانی IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      خیلی ادم بی منطقی هستی اولا عابدینی استقلال رو از دسته سه بدون حضور در دسته دو مستقیم اورد دسته یک، دوما اون زمان دولت و حکومت دست استقلال بود سوما اطلاعات فوتبالیت رو بالا ببر مهندس عابدینی کسی هست که تمام بازیکنان استقلال بهش احترام میذارن میگن برامون پدر بود پس لطفا...
  • حبیب IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    تو هر بازیکنی که اراده کردی با کمک محلوجی به تیم لنگ اوردی . دایی و باقری و مهدوی کیا همه قرار بود با استقلال قرارداد ببندند و توی مافیا با کمک رئیست اونارو با قیمت سرسام اوری اوردی لنگ . دیگه حنات رنگی نداره . کمتر دروغ بگو .
    • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      همه اصلاً همه هاااااا میخواستن با استقلال ببندن 😂
    • آرش IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      خوبه که عابدینی توی مصاحبه گفته که بازیکنانی که از پرسپولیس به تیم کیسه رفته‌اند آخرای فوتبالشون بود
  • مجید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    درود...بر مهندس عابدینی......بهترین مدیر عامل پرسپولیس....ولی خبرنگار خبر کیسه که سئوال پرسیده بوداز هوادارهای صد آتیشه کیسه بود
  • سید مجید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    جناب عابدینی با مافیای سرخ رسانه ای و مدیریتی که سالهاست بر فوتبال این کشور حاکم کرده اید مکرر تیم رانتپولیس را قهرمان کردید و نام حلبی را گذاشتید جام و هوادار رانتپولیس را که به هر قیمتی مانند خود شما به دنبال قهرمانی است راضی کردید اما به قیمتی گزاف یعنی به قیمت زیر پا گذاشتن وجدان و شرف و انسانیت . چند سال پیش خودتان در طی مصاحبه ای به نفوذ روی داوران جهت حمایت از رانتپولیس اعتراف کردید و البته نامش را گذاشتید زرنگی مدیریتی بله در این دنیای کثیف شماها زرنگ هستید و نماد زرنگی امثال شماها هستید اما به لحظات ملکوتی پاسخگویی بسیار نزدیک شده اید و البته و صد البته که مفهوم زرنگی را هنگام پاسخگویی نهایی همگی درک خواهیم کرد اینجا هر کاری که میلتان کشید برای قهرمان کردن رانتپولیس مرتکب شدید و با همان مافیای سرخ رسانه ای روی بسیاری از آنها خاک ریختید اما ...
    • انتی اس تق لول نمره 4در6 IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      قربون پرسپولیس برم که چه سوزشی به تمبان شما انداخته که اراجیفی که لایق تیم مافیایی خودتونه به سرورتان نسبت میدهید. خدایا شکر که پرسپولیس را افریدی که این مفلوکها را بیچاره کند
    • مهران IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      سلام و اینکه دم شما گرم از توضیحات درست و به حقی که نیاز به گفتن و شنیدن داشت،به پاس توضیحات مختصر و مفید و البته به حقتان،از شما دوست عزیز تشکر میکنم.
    • دنیام پرسپولیس IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      اونوقت زمانی که استقلال قهرمان شد فقط حلبیه جام بوده ؟ مغزتونو درمان کنید که از خشم ناکامی جلوی پرسپولیس درحال نابودی هستید .
  • استقلالی سربلند تاج قهرمان دوستاره IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    خیلی جالبه .. این مثلا آقا خودش اعتراف کرد یه فرد کاملا حکومتی بوده و استاندار و وکیل و زیر می‌شده بعد شده مدیر عامل پیروزی حالا هم با کمال پررویی و وقاحت میگه استقلال حکومتیه 😄.. خدایا پناه بر تو از اینهمه رذالت لنگیهای حکومتی 😧
  • اسما IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    پوپولیست
    • ۰۰۰۰۰۰ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      کاش همه پوپولیستها مدیریت او رو داشتن. شما یا سنت کمه یا عقلت. توی عمر ۵۲ ساله‌ام مدیر فوتبالی‌ای بهتر و کاربلدتر و سخنورتر از عابدینی ندیدم. یادش بخیر مناظره‌هاش با فتل تو برنامه ۹۰ که مردم میدیدن فرق مدیر با شوالیه چیه. حق شما همون فتل و فتحی و افتخاری و افشارزاده و خلیل‌زاده و سعادتمند و آجورلوی دست کجه که مدیریتشون درواقع مدیریت جیب خودشون بود. اونا هر بلایی خواستن سر استقلال آوردن تا به نون و نوایی برسن و آخر سر که تر میزدن میگفتن پرسپولیس فلان، بابا مسعود فلان، یا بدهی مال من نیست، مال صبحیهاست!! استقلال تا زمانی که هوادار نادون داشته باشه اوضاع و احوالش همینه. استقلال رفت دسته ۳ و همین عابدینی آوردش دسته یک بعد هوادارای نادونش میگن او ما رو فرستاد دسته یک. مدیرعاملهای لیگ باید یه دوره آموزشی پیش عابدینی ببینن و قرارداد بستن، ترانسفر کردن، مدیریت بازیکن و مربی و... رو از او یاد بگیرن. کاش او هنوز مدیرعامل پرسپولیس بود، که اگه بود الان به جای ۱۵ قهرمانی حداقل ۲۵ قهرمانی داشتیم.
    • ۰۰۰۰۰۰ IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      تو همین مصاحبه میشه فهمید که او با کسی شوخی نداشت از جمله پروین که غولی بود برا خودش. مدیریت یعنی این. رفیق‌بازی و کوتاه اومدن از اصول و مصلحت‌اندیشی اصلا تو قاموس عابدینی نبود. او واقعا مدیر بود و همچنان هست. اصلا او برای مدیریت ساخته شده نه فوتبال.
  • مجتبی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    باسلام به فوتبالدوستان و رسانه های ورزشی، اول اینکه این آقا چطور وزارت راهی بوده که مرحوم نژاد حسینیان را به اشتباه گفته یا خبرنگار اشتباه نوشته، وقتی امثال ایشون صاحب نظر میشن ، باید آدم های صاحب نظر مثل محصص ، مثل ابوطالب ها ووو بپرسی چقدر این آقا راست گفتار است. من چون چند صباحیدبا ایشون بودم ، میدونم نون را به نرخ روز ...پس خیلی حرفهاش سندیت ندارد. کاش می شد ، از اردوی یک ماهه آلمان و هزینه هاش می پرسیدی ، دستاوردش وووو خوب خبرنگار جماعت باید خیلی اطلاعات داشته باشه تا این ادمهارو مچ باز کند.
    • 4444 IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      دوست عزیز این خبر ورزشی ها از خودشونه نمیتونند زیاد مدیر عامل سابقشون رو که مچ باز بشه همه چیز رو مردم بفهمند هم برای خودشون خوب نیست هم لنگیا
  • ناشناس IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    مدیری که با رانت ولابی،تیشه به ریشه استقلال زد،همین عابدینی بود،تازه ازلابی هایش با داوران وقت چیزی نگفت‌
  • بیش از چهل سال مافیای لنگ IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    این هم جواب عابدینی مدیر عامل سابق تون که خودش داره اعتراف میکنه و همه اینها تاریخ ثبت شده که در آن ساا با قانون من در اوردی استقلال (تاج کبیر) رو فرستادن دسته ۳ ولی لنگ حکومتی که سال بعد باید با همان قانون می رفت دسته ۳سریع قانون رو همین آقا و عواملش تغییر دادن.. الحق که نام لنگ حکومتی برازنده شماست و این جام هاتون در این چهل سال همگی ناپاک بوده و هستن... اغلب هواداران لنگ از این اخبار زیاد خبر ندارن...فکر میکنن جامی که می گیرند حاصل تلاش زحمات بازیکن و مربیان شان است ولی نمی دانند که بیرون زمین هزاران نفر دارن برای بالا بردن لنگ حکومتی به هر کار لجنی دست میزنن ..!!ولی حالا چرا این کار لنگی ها افشا گری نمیشه؟؟ الله اعلم ..ولی قربان زاده براحتی میاد تو تلوزیون علیه استقلال جاررررر میزنه..!یکی مثل عابدینی میاد قانون رو عوض میکنه تا لنگ حکومتی نره دسته ۳..!! چرا؟؟ الله اعلم..چون ابروریزی میشه..چون تیم سوگلی حکومتیه..!!
    • ۰۰۰۰۰۰ IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      آقای هوچیگر اولا که استقلال هیچوقت به دسته ۳ به معنای واقعی کلمه‌اش نرفته ثانیا عابدینی نقشی تو رفتن استقلال به دسته ۳ نداشته ثالثا او باعث شد قانون من در آوردی لیگ دوپاره ملغی بشه رابعا وقتی اون قانون مزخرف ملغی شده بود چطور پرسپولیس میتونسته بره دسته ۳ خامسا کاش حوصله‌شو داشتم شیرفهمت میکردم که جریان لیگ دوپاره اصلا چی بود و چطور استقلال رفت لیگ سوم یا همون دسته ۳ معروف سادسا اگه قربانزاده نبود الان فتل همچنان داشت تلکه‌تون میکرد و گند کارای آجورلو در خصوص بالا کشیدن پول بورس و سازمان لیگ و ۱۰ برابر کردن قراردادها و بستن قراردادهای جدید با بازیکنایی که قرارداد دو ساله داشتن و دریافت دو بار پول استرا و... هنوز رو نشده بود و شما هنوز داشتین به بابا حمیدتون فشار می‌آوردین که پول زور وده. کاش هوادارای استقلال کمی عاقل بودن و از سر سوزش حرف نمیزدن و تحلیل نمیکردن. استقلال درست شدنی نیست. جریان لابی هم اون طور که شما تحلیل میکنی نیست. حیف که حوصله شیرفهم کردنتو ندارم. البته بعید میدونم جنابعالی به هیچ صراطی مستقیم باشی.
    • جواب به لنگی بالا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      آره لنگی تو راست میگی!!! ..اصلا تو این چهل سال تیم لنگ اینقدر پاک بوده که فیفا میخاد کاپ اخلاق و جوانمردی رو به باشگاه تون هدیه بده.. مرد مومن..اینقدر شعر نگو... استقلال دسته سوم نرفت؟ بابا بوالله شما روز روشن رو منکر هستید و میگید شب..!! عالم و آدم میدونن که در این چهل سال در فوتبال ایران چه ناعدالتی و تبعیض هایی صورت گرفته.و تیم لنگ حکومتی از آن سود برده.. خودتون رو بخواب زدید!! یعنی در این چهل سال اینقدر حساب های باشگاه لنگ پاک بوده که نیاز به بازرسی حسابهای مالی باشگاه لنگ از سوی قربان زاده و امثال ش نبوده...برو اینقدر خزعبلات نگو...فقط رقم خارجی های اخیرتون و ارزهای به باد رفته لوکادیا ( ۱ میلیون دلار)پریرا ( ۱ میلیون ۱۰۰ هزار دلار) برای یک ونیم فصل کلا ۱ گل به ثمر رساند ۶۰ میایارد تومان برای یک گل دیاباته( حدود ۴۰۰ هزار دلار) برای یک فصل بوده .پول کالدرون بودیمیرو برانکو چجوری جور شد؟؟ رسول پناه عابدیتی هدایتی گوشه ای از فساد وریخت و پاش ها تون رو افشا گری کردن. چهل ساله پشت پرده تون رسانه ای نمیشه.پولهای زیر میزی خارج از قرادادرانت با وزرا و داوران و صدا وسیما خجالت بکش.!
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    آیا بهتر نیست هواداران استقلال نگاهی به هزینه سرسام آور تیمشون در سال ۴۰۱ داشته باشن و بدون آگاهی به تیم های دیگه انگ نزنن فصل قبل پر هزینه ترین تیم و رتبه اول رو بین تیم‌هااستقلال داشت
    • سید مجید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      تحلیلتون از قضایا بسیار سطحیه خب دوست عزیز نامدیرانی که وزارت ورزش عمدا در استقلال نصب کرده استقلال رو تبدیل کردن به بدهکارترین تیم لیگ این خوبه؟ این آپشنه؟ با بازیکنی که ارزشش 5 میلیارد بوده 15 میلیارد بستن و عمدا استقلال رو گرفتار کردن و رفتن.
    • بهروز IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      اون موقع همتون ار آجر لو حمایت میکردین.و هر بلایی سر تیمتون میآورد رو به حساب تکنیک های مدیریتیش میذاشتین. حالا که خرتون تو گل گیر کرده می فهمین چکار کرده
    • تاج با اصالت IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      استقلال متمول ترین و پرافتخارترین تیم هست،بحث هزینه برمیگرده به دارایی های باشگاه ها،روح تیمسار خسروانی شاد،که گفت من ملک ازپول شخصی ام واسه تاج تو لندن و پاریس و ترکیه هم خریده بودم!!! تاج از همون اول ثروتمند بود،دارایی و ملک داشت،همین پاساژ تو مینی سیتی ارتش واسه املاک تاج بود،زمینش متعلق به تیمسار نراقی!! حکومت که کارش خوردن مال وقفیه...نمونش پرونده عروس رییس اوقاف)خاموشی)جالبه بدونید تیمسار خسر‌وانی زمین های سهم ارث پدریش تو محلات رو فروخت و دفتر تاج رو در خ ایرانمهر دایر کرد،لنگپلیس یه نگاه به تاریخ تاسیس باشگاهن بنداز بعد بیا با تاج کوری بخون،آخه قد مانیستی...جام پیت حلبی با هزارجور دوز و کلک بدست میاد،ولی بعد انقلاب حکومت رفت سراغ لنگپلیس،فقط به خاطر اینکه پدر معنوی تاج،افسر طاغوتی بود،جالب اینکه تاج توسط خسروانی وقف عام شد...تیم متمول تاج هنوز که هنوزه ملک تو ترکیه داره ،تیمسار خسروانی گریه کرد گفت بیاید مسئولین الان این سند و مدرک برید املاک تاج رو برگردونید واسه خود استقلال ،اما دریغ از ادمای لایق،راستی لنگپولیس ها تاحالا جام قهرمانی آسیا رو دست گرفتید¿!؟
    • اسی IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      می گن وزیر ورزش خنده داره وزیر ورزش مدیر اسبق استقلال بوده حالا چی شد دشمن اون ها است الان که به جز سرمربی نوجوانان تمام مربی ها از کیسه است سر مربی های لیگ هم کیسه کش ها بیشترند تازه اینو ساکت الهامی گفت که سرمربی ها را مدیر عامل ها انتخاب نمی کنند مثلا سرمربی نساجی رحمتی است چرا در شهری که اکثرا پرسپولیسی هستند سرمربی استقلالی یا هم این گل‌گهر مردم کرمان خم پرسپولیسی هستند چرا استقلالی می گذارند یا هوادار تهران اون منطقه هم همه پرسپولیسی ولی یا رضا عنایتی یا محمود فکری چرا
  • کامران IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    کارنامه هرکس گواه این است که او که بوده وچه کرده. حیف شخصی مثل ایشون که کنار نشسته و مافیای کثیف به فوتبال حکمفرمایی میکند . زنده باد عابدینی
  • عزیز IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    در آینده مشخص خواهد شد که چقدر در حق استقلال کم لطفی شد تا پرسپولیس پشت سر هم قهرمان بشه و با بازیکن‌های دلخواهش قرارداد ببنده. از نظر تاریخ هیچ چیز پنهان نخواهد شد.
    • هوادار IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      در آینده مشخص خواهد شد پرسپولیس چه داغی بر دل هوچیگران استقلالی گذاشته که هر کاری میکنن آروم نمیشن
    • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      شما که به گفته داداش فرناز جون ،دربی قاسمی نژاد را از پرسپولیس برده بودین پس چرا هیچی نشدین؟ بازی فینال حذفی با تراکتور هم پرسپولیس بود که نتوانستین ببرین؟موقعی که تیمتون از فشار بدهی کمرش شکسته بود همین بازیکنان که ده برابر حقشان گرفته بودن یک ریال کمک کردن یا نه از یک ریالشون گذشتن،بدبخت اونی که واسه بوی کباب زجر میکشه ولی یکی دیگه گوشت کباب را به دندون میکشه
  • بدون اسطوره IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    به نظر شما هاشمی نسب به خاطر پول رفت یا قلیچ اکر به خاطر قلیچ رفت چرا بعدش کل پرسپولیس و مسئول میدونست..اینا همش به خاطر ۱۰۰میلیون بوده قلیچ و پروین بهانه بودن چون که بعد جدایی رفتارش و گفتارش این و ثابت کرد این توقع داشت هم پرسپولیسی بمونه هم ۱۰۰میلیون و بگیره که خوب طبیعتا پرسپولیس جای افراد پولی نیست الانم بهترین بازیکن لیگ ایران اندازه گلر ذخیره استقلال پول میگیره چون پرسپولیس با تعصب و غیرت شکل گرفته استقلال با رانت و خیانت البته هاشمی نسب ۱۰۰تومن و گرفت ولی بعدش تمام شد و به خاطره ها پیوست ی گل زد غش کرد بعد ک کلش با گل دقیقه اخر کریمی مساوی شد غش واقعی کرد و این است سزای خیانتکاران
  • کارن IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    این کیسه کشا کی میخان بفهمن،نتیجه بازی تو زمین تعیین میشه،پنج سال متوالی عشقپولیس قهرمان شد ناپاک بود وسطش یه قهرمانی به واسطه تقدیم امتیازات بازی با مربیان کیسه نصیب شما شد فقط همون پاکه،جمع کنید برید همون دوچرخه بازی،تا وقتی منطقتون اینه که قبل باخت دنبال حاشیه وبهانه اید،این غصه زیر بودن شما ادامه داره،حق هم داریددرجواب کری خواندن حرفی فنی که ندارید جز واژه حکومتی ودولتی،یه بار قبول کنید درحد ما نیستید حداقل خاله زنک نباشید چقد بهانه،شما میبازید توزمین آخه تقصیر سرورتون چیه
  • جمالی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    چرا نفر اصلی که با قانون مندراوردی استقلال را به دسته سه فرستاد ذکر نکرده: یعنی خودش امیرخان عابدینی
    • سنت کمه، عقلت چی: IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      استقلال سال ۷۱ رفت لیگ سوم یا همون دسته ۳ معروف در حالی که عابدینی از اردیبهشت ۷۳ تا آبان ۷۳ کلا شیش ماه رئیس فدراسیون فوتبال بود. حالا اینکه او چطور میتونسته استقلالو بفرسته دسته ۳ از عجایب روزگاره که شما باهاش مانور میدین و مظلوم‌نمایی میکنید. عابدینی وقتی رئیس فدراسیون شد قانون لیگ دوپاره رو ملغی کرد و تیمهای صاحب صلاحیت رو تو یه لیگ بازی داد مثل همه جای دنیا. حالا اینکه چرا نرود میخ آهنی در سنگ احتمالا مشکل از مغز معیوب شماست. شما باید از محمد صفی‌زاده شاکی باشید نه این بابا که اصلا نه سر پیاز بود نه ته پیاز و کاری به شما مغزفندقیها نداشت. گناه عابدینی این بود که تیم مقتدری ساخت که سالها حکومت کرد به لیگ و ۱۳ بازیکن تیمش ملی‌پوش بودن. اون روزا فتل بمب میترکوند ولی عابدینی قهرمان میشد. بهترین دوره پرسپولیس اون سالها بود چون یه مدیر قوی و بادرایت داشتیم که بازیکنا رو میفرستاد اروپا با آورده خوب و قراردادهایی که تو همه‌شون حق و حقوق پرسپولیس لحاظ شده بود و سالها از قبالشون پول میگرفتیم بابت انتقال قرضی و... . اینایی که عابدینی رو نمیشناسن و اون روزا رو ندیدن پشت سرش حرف میزنن.
  • رضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    بزرگی بمن می‌گفت هروقت دیدی که تعداد دشمنانت از تعداد انگشتان دستت بیشتر شده مبادا نگران باشی چون مشخص شده که تو و موفقیت هایت خیلی مطرح وچشمگیر شده اید بنابراین دشمنانت زیاد میشود وقتی تیمی پنج سال متوالی قهرمان میشود در عرض یکسال ، دوباررقیبش را جلوی هوادارانش در لیگ و حذفی شکست میدهد و سه جام میگیرد باید هم اینقدر دشمنی ایجاد شود پرسپولیس دلش به مردمی گرمست که روزهای سخت زیاد دیده اند وخم به ابرو نیاورده و همه موانع و تهمت ها و افتراها را درنوردیده و همواره پیروز شده و میشود
    • مهدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      البته بستگی به دشمنانت هم دارد. اگر دشمنانت آدم حسابی هستن یک درصد احتمال بده ناکارآمدی ات بزرگ تر شده.
    • بدون اسطوره IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
      آقا مهدی دشمن هیچ وقت آدم حسابی نبوده و نیست این و فراموش نکن دشمن یا حسود یا بد ذات یا تنگ نظر کسی که حقش ضایع بشه با دشمنت میجنگه نه اینکه هوچی بازی کنه و برا اینکه خودش آسیا نمیتونه بره برا حذف پرسپولیس به نفع تیم عربی به ای اف سی ایمیل بزنه با اصالت نه اینکه برا محرومینپت ناحق ال کثیر شادی کنه تنگ نظر نه اینکه ۶۰۰میلیارد خرج داوری و کمیته انظباطی کنه تا تیم گلگهر سلاخی بشه بعد مثل لاشخور امتیازاتش و تقسیم کنن البته با وعده مربیگری تیم ملی به قلعه نوعی که اونروز کسی بلور نمی کرد ولی اللن ..... اونم برای یک جام شما مگه نگفتی وزیر که رفت ببینم می تونید نائب قهرمان بشین؟دیدی که ۳تا جام گرفتیم از همه مهمتر خیانتی که در مکتب شما علیه حجازی پورحیدری تنها بدردبخورای استقلال انجام دادین و سکوت کردین ارزش شما رو از یک‌تیم دسته سومی کمتر کرد حتی فرزند می تونید صحبتهای فرزندان حجازی و پورحیدری رو گوش کنی و بدبینی چرا آتیلا و حسن روش میگن بزرگان فوتبال پرسپولیسی اند چون هیچ وقت علیه خودشون و باشگاه شون خیانت نکردن پس بهاره مثل هوادارای منطقی استقلال فوتبال اروپا رو دنبال کنید
    • مصطفی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      دلیلش اینه چون هوادارای استقلال بیشتر از پرسپولیسه و واسه همین تو شهر های ایران مورد حمله قرار میگیرین چون افراد استقلالی زیادتر هستن و به شما حمله میکنن اما برای استقلال اینطور نیست و ازش استقبال میکنند
  • یاسی تاجی۴ IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    من موندم چرا تاجی های عزیزبادوتاستاره بین المللی وجگرسوزخودشون روبایه مشت لونگی که چهار ساله چندتاجام اسنپی گرفتن،مقایسه میکنند..ازاین جام‌های داخلی که سرورت تاج کبیر۳۵تاش داره..لونگ عاجز..اسیاهرگز۴۴۴۴
    • بدون اسطوره IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      من بهت میگم‌چرا گوش کن و فوتبال اروپا رو دنبال کن دوستم نداری به هوچی بازی ادامه بده !بریم سر بحث شیرین تخصص آسیایی در تورنمنتی عجیب که از قبل فینالیست اون به خاطر مسائلی ک همه می دونیم توسط تیمای عربی تحریم میشد انتخاب شده بود اونم تیمی در حد دسته سه که سابقش و دارین 🤣 حالا اینکه پرسپولیس از قهرمانی سوپر جام نمیگه که اتفاقا رقبای نیمه نهاییش الهلال بوده به خاطر سقف آرزوهای این دوتا مکتبه اما از ای اف سی وقتی برای حذف پرسپولیس ایمیل میزنید سوال کنید بزرگترین تورنمت آسیا کدومه !اون که شما از یک‌چهارم بالاتر نیومدین ک‌پرسپولیس دوبار نائب قهرمان شده یا گفتی مقایسه فقط باشگاهی نیست مقایسه اسطوره هام‌هست دیگه شما اسطورتون ده تا گل ملی داره اشکال نداره چرا بین بزگان تون حتی یک بازیکن تون مرد سال آسیا نشدند نکنه ای اف سی هم پرسپولیسی بوده ...پس خوب میتونی به تیمت به یک‌دلیل افتخار کنی اونم فقط به خاطر اینکه رقیب پرسپولیس بوده ک الانم سپاهان جایگاه تون و گرفته اما از یک‌نظر هم‌بهتره از مکتب تون دفاع نکنی چون تو این مکتب به تنها ترین اسطوره تون حجازی خودتون خیانت کردین و سکوت وسلام
  • ناشناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    اقای عابدیتی بزرگوار اول به شمابگم اگه دربین مربیان داخلی کسی رزومه کاریش از امیرقلعه نوعی بهتره لطفا بگید که ناراحت شدید میگید باید تحملش کرد کدوم مربی استقلالی کارش بده رحمتی نکونام عنایتی ساکت الهامی وبقیه شما ناراحتید چون قلعه نوعی استقلالیه دوم اینکه خودتون دردنیای واقعی میدونید استقلال باشگاه بوده چقدرامکانات داشته اینو دیگه نمیتونید انکار کنید حتی موسس تیم استقلال ورزشگاه آزادی روهمت کرد وتلاش کردتادرست شد واینکه املاک استقلال سخصی خریداری شده دراین دوره همه رو بردن دیگه دلیل نمیشه باشگاه خودتون روبا استقلال مقایسه کنید وبگید بهترید وسوم استقلال اگه تیم حکومتی بود اینهمه وزارت ورزش مدیرعامل پرسپولیسی رونمیفرستادتا نابودش کنه همین الان حجت کریمی پرسپولیسیه شماها چرادایما انکار میکنید وکمکهای وزارت ورزش فدراسیون رودرحل مشکلات باشگاهتون انوار میکنید چرا هوا دار وپیشکسوت مربی وبازیکن استقلال اعتراص به جامیکنه که مدیرعامل نالایق فرستادن وباشگاه به این روز افتاده کسی توجه نمیکنه اگه استقلال حکومای بود برعکس میشد همه شرایط به نفع شماست امیدوارم روزی برسه حقیقت روشن بشه ومعلوم بشه
  • امبن IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    این یعنی نمی دونه موقعی که عابدزاده مصدوم شد عابدزاده از استقلال به سپاهان رفته بود.کلا تو صحبت هاش خیلی منم منم میکنه و بیشتر از اون حرف های بی پایه و اساس میگه
  • حسن IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    اگر پولهای یامفت وزارت صنایع و معادن نبود در مدیریت صفر بود
  • قیصر IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    🤣🤣همون بهتر مجیدی پرسپولیس نیومد.تنها مهاجم دنیا ک هیچ وقت آقای گل نشد 🤣
  • مهدی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    چرا حسرت بخوریم؟ داریم درباره دوره ای حرف می زنیم که یک دور می رفتیم جام جهانی و سه دور نمی رفتیم. رفتن هم = باخت. الان چی؟ سه دوره آخر جام جهانی را پیوسته حضور داشته ایم. کلاس بازی ما مقابل آرژانتین، اسپانیا و مخصوصا پرتغال در سطح بهترین تیم های دنیا بوده. طارمی در یکی از بهترین تیم های دنیا، آقای گل لیگ پرتغال شده. نه مثل لژیونرهای قدیمی تر ما که یا نیمکت نشین بودند یا بازیکن تیم های درجه دو و سه. جهانبخش، انصاری فرد، بیرانوند (پنالتی کریس را یادتان هست؟) و... گذشته همیشه جذاب است. زندگی هایی که کردیم، کودکی هایی که گذراندیم و... . وقتی به فوتبال گذشته فکر می کنیم، فقط به فوتبال فکر نمی کنیم. به زندگی هایی که کردیم فکر می کنیم، به روزهای خوشی که داشتیم و باعث می شود چیزها را طوری به یاد بیاوریم که با واقعیت فاصله زیادی دارد. احساساتی شدن در حیطه فردی ایرادی ندارد ولی در حوزه تصمیم گیری و برنامه ریزی آفت است. الان بهترین تیم ملی تاریخ فوتبال مان را داریم و بهترین پرسپولیس و استقلال تاریخ را (شش قهرمانی پرسپولیس و قهرمانی بدون باخت استقلال).
  • سینا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    خبر ورزشی عزیز ، بازم مثل همیشه شاهکار کردید. بهترین مصاحبه و بهترین سوال ها رو از آقای عابدینی پرسیدید. عالی بود 👏👏👏
  • مم IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    آقای عابدینی که اینقدر ادعای مدیریت و حق می کند من در حدی نمی بینم این آقا را که لایق مدیریت باشد ،این آقا باید بداند از وقتی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شده همه جام ها رسیده به تیم حکومتی لنگ ،نه باشگاه سپاهان ،استقلال ...و همه مردم دیدند چطور پشت محوطه جریمه برای لنگ پنالتی می گیرند و بازیکن حرف را هم اخراج می کنند،آقای عابدینی اگر انسان لایقی بودی حرف حق می زدی نه اینکه بگی طرف اصفهانی ....
  • زنده باد نام استقلال وتاج IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    چرالنگیای بی مصرف حرفاشون ازروی تعصبه نه ازروی منطق اون زمان عابدینی همه کاره وحکومتی بود وموقعی که مدیرعامل لنگ شد باتموم بازیکنای خوب ان زمان تیمهای دیگه قراردادبست استقلال کی حکومتی بوده تموم مسئولین اشدکشورلنگی هستن خودتون دارید میبینید که ترابی چه چیزی روپیرهنش نوشته که باب دل سیاستمدارا ومسئولین باشه چراالکی زر میزنید استقلال زمان انقلاب اگه پورحیدری نبود منحل شده بود چرا چون انقلاب شده بود وتاج هم باید محومیشد
  • مهدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    دولتی یا حکومتی؟ دقیقا چه معیاری برای جدا کردن این دو تا دارین؟ جمع کنید این مسخره بازیا رو. هر دو تیم وابسته به بیت المالن. یعنی دولت از مردم مالیات می گیره و یه بخشی از اون رو به عنوان بودجه دو تا باشگاه تعیین می کنه. همین طور دولت مدیرعامل دو تا باشگاه رو انتخاب می کنه. این می تونه از دو جهت ناعادلانه باشه: ۱. از مردم نپرسیدن که آیا راضی هستن تو این شرایط سخت اقتصادی پولشون خرج این تیما بشه؟ ۲. برای تیم های شهرستانی که بودجه پیوسته و حکومتی این دو تا تیم رو ندارن و تو یه زمین نابرابر بازی می کنن. چرا فقط این دو تا تیم وصل به حکومتند و نان و کبابشان قطع نمی شود و هر سال رتبه های بالا را دارند؟ به عنوان یک پرسپولیسی این ها را می گویم. هر طرفی که هستیم,آزاده باشیم و واقعیت ها و بی عدالتی ها را نادیده نگیریم.
  • جواد IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    با فتح الله زاده هم مصاحبه کنید قطعا خاطرات جالبی خواهد داشت که خیلی از این سخنان را تغییر خواهد داد
  • باباشون IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    واقعا این استقلالی‌ها منطق ندارن !!!!!فقط وسط فصل چطور هاشمی نسب رو دوباره خائن بخونن وجواد نکونام رو چکش صدا کنن این رو ازمن بی عقل بشنوید
  • آبی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    اصلا نیاز به بحث ندارد تو صحبتهای هم حکومتی بودن هم رانت و هم فساد را فریاد زد..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما، سرمربی بعدی پرسپولیس ایرانی باشد، بهتر است یا خارجی؟؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی