نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

برای منتقدان فدراسیون و تاج این سؤال به وجود آمده که از نظر او، قرارداد خوب چه قراردادی است؟ قراردادی که در آن سرمربی تیم ملی به هیچ چیز پایبند نباشد؟ ویلموتس در طول حدوداً ۷ ماهی که در تیم ملی بود، کلاً ۴۰ روز کنار تیمش نبود. اساسی‌ترین کار‌های او در فوتبال ایران از نظر منتقدان، کاشتن یک درخت در کمپ و بازدید از پل طبیعت بود!

به گزارش خبرورزشی، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، بعد از انتقاد سراسری از قرارداد جنجالی مارک ویلموتس، بار دیگر اعلام کرد: «قرارداد ویلموتس جزو قرارداد‌های بسیار خوب بوده.» برای منتقدان فدراسیون و تاج این سؤال به وجود آمده که از نظر او، قرارداد خوب چه قراردادی است؟ قراردادی که در آن سرمربی تیم ملی به هیچ چیز پایبند نباشد؟ ویلموتس در طول حدوداً ۷ ماهی که در تیم ملی بود، کلاً ۴۰ روز کنار تیم ملی نبود. از روز اول تا روز آخر، بار‌ها و بار‌ها مرخصی رفت. کوچکترین نظارتی روی عملکرد تیم‌های پایه نداشت. هیچ دوره آموزشی برای مربیان ایرانی برپا نکرد. اساسی‌ترین کار‌های او در فوتبال ایران از نظر منتقدان، کاشتن یک درخت در کمپ و بازدید از پل طبیعت بود! اما به مناسبت این گفته مهدی تاج مرور می‌کنیم بخشی از مصاحبه‌های او از ابتدای کار با ویلموتس را تا متوجه شوید کلاً چه خبر بوده و رئیس چه اظهاراتی درباره ویلموتس کرده است.
اظهارات مهدی تاج در طول ۷ ماه همکاری با ویلموتس
*ویلموتس حاشیه‌های کی‌روش را ندارد و نسبت به سرمربی قبلی تیم ملی فدراسیون‌محور است و البته قرارداد او امضا می‌شود ولی همه چیز در آن گنجانده شده است. از مصاحبه نکردن علیه مربیان داخلی تا روز‌های مرخصی و نحوه تعامل ما مربیان لیگ و مسائل دیگر در این قرارداد به آن‌ها اشاره شده است. (فدراسیون کلاً اجازه نداد خبرنگاری به ویلموتس نزدیک شود و اگر می‌شد، شک نکنید تنها مورد اجرا شده قرارداد هم اجرا نمی‌شد! یعنی همان مصاحبه نکردن علیه دیگران)
*مبلغ قرارداد ویلموتس برای دو طرف قابل انتشار نیست و این در قرارداد آمده است. در قرارداد او موارد خوبی ذکر شده است. مثلاً در اواخر سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی، ۱۰ یا ۱۱ دستیار خارجی در تیم ملی بود که در قرارداد با این مربی بلژیکی، تعداد دستیاران به ۲ یا ۳ دستیار کاهش یافته است. دستیاران ایرانی او افزایش یافته است و فدراسیون آن‌ها را به ویلموتس معرفی کرده است! (کی‌روش در دورانی دو دستیار ایرانی و دو آنالیزور ایرانی داشت ولی ویلموتس کلاً یک دستیار ایرانی داشت که آن هم وحید هاشمیان بود)
*نگاه ویژه به آکادمی یکی از مفاد قرارداد اوست که باید نظارت دقیقی داشته باشد و سوپروایزر این مجموعه‌ها باشد. (عمر او کلاً به نظارت کفایت نکرد. کلاً یکی، دو بار در تمرین تیم‌های پایه حاضر شد)
*در قرارداد ویلموتس آمده از مصاحبه علیه تیم‌های دیگر که در گذشته از آن رنجیده شده‌ایم، پرهیز کند. (کلاً نگذاشتند مصاحبه کند که بخواهد حرف بزند!)
*سفر‌های ویلموتس باید با هماهنگی با رئیس فدراسیون فوتبال باشد. (که البته بود و همیشه در ایران نبود)
*بند‌های قرارداد با ویلموتس ۲ یا ۳ برابر بند‌های قرارداد با کی‌روش است که از مشکلاتی که با سرمربی قبلی داشتیم درس گرفته شده است. (الان که چند ماه از این اظهارات گذشته، همه آن را یک شوخی می‌پندارند)
*ویلموتس مربی جوانی است و کارنامه موفقی دارد. کی‌روش هم پیش از تیم ملی در رئال حضور داشت، اما مشکلاتی داشت. کی‌روش هم موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشت، اما چیزی که مهم است جوان بودن سرمربی بلژیکی و پایه‌گذاری نسل طلایی فوتبال بلژیک است. (در قیاس کی‌روش و ویلموتس و اشاره به مهمترین دلیل جذب این مربی؛ جوان بودنش!)
*بازی تیم ملی فوتبال ایران خیلی هجومی و عامه‌پسند شده و ویلموتس تیم ملی را بین مردم محبوب کرده است و از همه مهمتر حاشیه و درگیری هم در تیم ملی وجود ندارد که این موارد دستاورد بسیار خوبی است. (بعد از دیدار ویلموتس با وزیر ورزش و پیش از روز‌های سخت تیم ملی)
*ویلموتس به هیچ‌وجه مربی پروازی مطرح نیست. (بعد از اوجگیری انتقادات و اشاره رسانه‌ها به این موضوع که چرا او کلاً در ایران نیست؟)
*آقای ویلموتس قراردادی با ما دارد و ما هم گاهی از نجابت ایشان خجالت می‌کشیم. اگر کسان دیگری بودند تا پول نمی‌گرفتند شاید کار نمی‌کردند، اما ویلموتس می‌گوید من می‌دانم شما مشکلات دارید و تلاش می‌کنید. (نجابت ویلموتس واقعاً فدراسیون را به خجالت انداخت و او حتی حاضر نبود ۲ میلیون یورو را قبل از بازی عراق بگیرد و روایت است مدام تأکید می‌کرده خودتان لازم دارید، پیش‌تان بماند!)
*قسط اول قرارداد آقای ویلموتس پرداخت نشده است. حدود ۲۰ روز دیگر هم موعد قسط دوم او است، اما من امیدوارم طی هفته آینده این مشکلات را برطرف کنم، اما در این مورد به هیچ عنوان بحث قهر از سوی آقای ویلموتس مطرح نیست. (اصلاً قهر ویلموتس مطرح نبود، فقط فسخ قراردادش مطرح بود!)
*چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تاکنون چنین افتخاراتی که در دوران ما به دست آمد، در فوتبال نداشته‌ایم! و این حرف ما نیست، با آمار به صورت مستند صحبت می‌کنیم. (مثل قرارداد ویلموتس که به گفته تاج بهترین قرارداد تاریخ تیم ملی با مربیان خارجی است!)
*معیار‌هایی که کمیته فنی فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی در نظر گرفته بود، از ابتدا کاملاً مشخص بود. تصمیم گرفته شد مربی جدید تیم ملی فوتبال خارجی و جوان باشد و این دو ویژگی از فاکتور‌هایی بود که براساس آن‌ها نسبت به مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران اقدام کردیم. (بنا به این گفته‌های تاج مسائل فنی و موفقیت‌های آن مربی اهمیت چندانی نداشت)
*ویلموتس شاخصه دیگری هم دارد و آن هم مربیگری در کشوری غیر از بلژیک است!
*تجربه کارلوس کی‌روش به ما آموخت که چگونه با مربی جدید رفتار کنیم. به هر حال تیم ملی در زمان کارلوس کی‌روش، «کی‌روش محور» شده بود که این هم دلایل فنی دارد. برای اینکه این اتفاق دوباره تکرار نشود در موضوع قرارداد و شیوه برخورد با سرمربی جدید ملاحظاتی را اعمال کردیم که این ملاحظات در نوع ورود در تشریفات و مذاکرات لحاظ شده است. ایشان خیلی عادی وارد تهران شد و بقیه موارد نیز به صورت عادی دنبال خواهد شد. (همین حالا تمام طرفداران فوتبال ایران می‌گویند خدا پدر و مادر کی‌روش و آن قرارداد‌هایی که کفاشیان با او بست را بیامرزد!)
*سرمربی تیم ملی ما آقای مارک ویلموتس است و ایشان می‌آید و هیچ مشکلی نیست. (بعد از فسخ قرارداد ویلموتس و حضور زوری‌اش در بازی عراق!)
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
شما قرارداد مارک ویلموتس را دیده‌اید؟
طیبه سیاوشی: متن اصلی قرارداد را باید رؤیت کنیم
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص گفت: ما اصل قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس را ندیده‌ایم و از وزارت ورزش و جوانان خواسته‌ایم نه فقط متن اصل قرارداد مارک ویلموتس را برای کمیسیون فرهنگی ارسال کند بلکه قرارداد‌های استراماچونی و کی‌روش را هم باید برایمان بفرستند تا بررسی کنیم. اگرچه تاج قبول کرده که بهتر بود با ویلموتس در ایران قرارداد امضا می‌کردیم و این را هم گفت که در بخش حقوقی و بین‌المللی ضعیف هستیم.
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی: متن اصل قرارداد باید راستی‌آزمایی شود
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در این خصوص گفت: تا به این لحظه متن اصل قرارداد به دست ما نرسیده است. به آقای سلطانی‌فر و تاج گفتیم توضیحات شفاهی یا ارائه متن فارسی قرارداد ویلموتس مورد قبول ما نیست بلکه باید متن زبان اصلی قرارداد ویلموتس با فدراسیون که به امضای طرفین رسیده را به مجلس ارائه دهند تا این قرارداد راستی‌آزمایی شود که هنوز منتظر هستیم به دست‌مان برسد. تاج گفته این قرارداد محرمانه است، ولی ما قائل به شفاف‌سازی هستیم.
عبدالکاظم طالقانی: دیده‌ایم و حمایت می‌کنیم
عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: بله در جریان قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال بوده‌ایم و از کار‌هایی که تاج تاکنون انجام داده، حمایت می‌کنیم و درخصوص این قرارداد هرچه تاج می‌گوید، درست است و خودش اقدامات لازم را هم برای فسخ قرارداد انجام داده یا در حال انجام است. در نهایت هم این هیئت رئیسه است که درخصوص جانشین ویلموتس نظر نهایی را می‌دهد و بحث ایرانی یا خارجی بودن را به تصویب می‌رساند. ما در جریان همه ماجرا بوده‌ایم.
فریدون اصفهانیان: به تاج اختیار تام داده بودیم قرارداد ببندد
عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: قرارداد ویلموتس را تاج بست و او بیشتر در جریان اتفاقاتی است که افتاده است و ما به او اختیار تام دادیم که قرارداد با ویلموتس را نهایی کند. حالا هم او اعلام کرده این قرارداد طوری بسته شده بود که هزینه‌ای متوجه ایران نیست. من هم نمی‌دانم این پروسه در چه مرحله‌ای قرار دارد، ولی رئیس فدراسیون فوتبال کار‌ها را خوب پیش می‌برد و ما در جلسه با تاج این مسائل را پیگیری کردیم.
محمدرضا تابش: تاج باید پاسخگوی ما باشد
رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: درست نیست از پول مردمی که نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض دارند، مبالغ میلیون دلاری به مربیان خارجی پرداخت شود. باید خودباوری و اعتماد به نفس در میدان دادن به مربیان داخلی وجود داشته باشد. رفتار تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه نباید پاسخگوی مجلس باشد، توهین‌آمیز است و او باید درخصوص این قرارداد‌ها جواب مجلس را بدهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی